آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
دره کاتازو گرند کانیون ایران، شاهکاری از طبیعت
بازدید:۲۹۹
صد انلاین | آیا درباره گرند کانیون ایران چیزی شنیده‌اید؟ این دره، منطقه سرسبز و بی‌نظیر با چشم‌اندازهای خیره‌کننده در نزدیکی روستای خزینه واقع در استان لرستان است که به دلیل شباهت‌های ظاهری بسیار زیاد به گرند کانیون آمریکا، به این نام شهرت یافته است. گردشگران می‌توانند با به‌همراه‌داشتن تجهیزات رفاهی و اقامتی لازم، گشت و گذاری به‌یادماندنی را در دل طبیعت بکر لرستان و در فصل بهار و پاییز تجربه نمایند. همچنین لازم به ذکر است، به دلیل نزدیکی این منطقه به سایر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، امکان بازدید از آن‌ها نیز فراهم است.
کد خبر : ۸۷۶۵۳

به گزارش صد آنلاین ، دره خزینه، به‌عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری استان لرستان، در نزدیکی روستایی به همین نام واقع در جاده پلدختر به اندیمشک، قرار دارد. این دره، به دلیل شباهت‌های بسیار زیاد به گرند کانیون آمریکا، به گرند کانیون ایران نیز شهرت دارد.

 

 

 

دره کاتازو گرند کانیون ایران، شاهکاری از طبیعت

 

 



در این منطقه، صخره عظیم در میان آب قرار گرفته است که شکل سنگ‌ها صخره‌های آن را فرسایش آب به وجود آورده است. ارتفاع بسیار زیاد صخره، چشم‌انداز بی‌نظیری را از طبیعت بکر اطراف آن ایجاد کرده است. همچنین صدای رودخانه خروشان سیمره پایین صخره و وزش باد میان سنگ‌ها، سمفونی زیبای طبیعت را به گوش می‌رساند.

امکانات تفریحی دره کاتازو
علاوه بر لذت‌بردن از چشم‌انداز‌های بی‌نظیر اطراف دره و آب‌وهوای مطبوع و تمیز این منطقه، گردشگران می‌توانند از انواع امکانات تفریحی متعدد دره خزینه، از قبیل کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، عکاسی، طبیعت‌گردی و کمپینگ بهره‌مند شوند. در ادامه به بررسی تفریحات ممکن در محدوده گرند کانیون ایران می‌پردازیم:

کوهنوردی و صخره‌نوردی
اگر از علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی هستید و به‌صورت حرفه‌ای این ورزش را دنبال می‌کنید، می‌توانید لباس و تجهیزات لازم را به همراه بیاورید. در اطراف دره خزینه، کوه‌ها و صخره‌های متعددی وجود دارد که هرکدام چشم‌انداز و زیبایی مختص به خود را دارند. کوهنوردان می‌توانند از زوایای مختلف، زیبایی‌های این دره را مشاهده کنند.

عکاسی
همان‌طور که گفته شد، زیبایی وصف‌نشدنی گرند کانیون ایران و شباهت بسیار زیاد آن به همتای آمریکایی خود، سبب شده است، تا عکاسان و افراد علاقه‌مند به عکاسی، جهت ثبت زیباترین و به یاد ماندنی‌ترین تصاویر، به این منطقه سفر کنند. چشم انداز‌های بی‌نظیر صخره‌های این منطقه رو به دره خزینه، زیبایی منحصربه‌فردی را ایجاد می‌کند.

طبیعت‌گردی
گردشگران می‌توانند با پیاده‌روی در اطراف دره خزینه و در کنار رودخانه سیمره و همچنین پیک‌نیک در این منطقه، اوقات خوشی را در کنار خانواده و دوستان خود رقم بزنند.

کمپینگ
همان‌طور که می‌دانید، یکی از اصلی‌ترین تفریحات در محدوده جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، پیک‌نیک و کمپینگ در این مناطق است. البته لازم به ذکر است، برای این کار می‌بایست تجهیزات کامل و ضروری را به همراه داشته باشید و حین اقامت خود در این منطقه به طبیعت آسیبی وارد نکنید.

دیدنی‌های دره کاتازو
علاوه بر چشم‌انداز‌های زیبا و خیره‌کننده، طبیعت بکر و آب‌وهوای خوش و مطبوع منطقه، جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بسیاری در دره خزینه وجود دارند که سالانه گردشگران بسیاری برای بازدید از آن‌ها به این منطقه سفر می‌کنند. در ادامه به معرفی بخشی از دیدنی‌های این منطقه می‌پردازیم:

پل معلق دره خزینه
یکی از مهم‌ترین و هیجان‌انگیزترین دلایل سفر به استان لرستان و بازدید از گرند کانیون ایران، مرتفع‌ترین پل معلق ایران، یعنی پل معلق دره خزینه، با ارتفاع ۸۵ متر از سطح زمین و طول ۱۱۲ متر است. این پل از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری محسوب نمی‌شود و ساخت آن به هدف تسهیل رفت‌وآمد محققان و مهندسان برای احداث سد کرخه انجام شده است. البته لازم به ذکر است، سال‌ها بعد به دلیل استقبال زیاد گردشگران، این پل جنبه توریستی پیدا کرد و متأسفانه در سال‌های اخیر به دست افراد ناشناس مورد تخریب قرار گرفته است و دیگر امکان تردد روی آن وجود ندارد.

پیچ نعل اسبی
به دلیل وجود خمیدگی در مسیر رودخانه و شباهت آن به نعل اسب، منظره‌ای خیره‌کننده و زیبا ایجاد شده است که پیچ نعل‌اسبی عنوان شده و دومین جذابیت دره خزینه محسوب می‌شود. همین پیچ، یکی از دلایل اصلی شبهات این دره به همتای آمریکایی خود، گرند کانیون آمریکاست و بنابراین از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. البته لازم به ذکر است، برای مشاهده پیچ نعل‌اسبی، می‌بایست از ارتفاع بالاتر و مشرف به دره و رودخانه به پایین نگاه کنید.

رودخانه سیمره
همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، دلیل اصلی شکل‌گیری سنگ‌ها صخره‌های خیره‌کننده دره خزینه، عبور رودخانه سیمره از دل آن‌ها و شکافتن صخره‌های عظیم بوده است. صدای خروشان رودخانه در کنار آواز پرندگان و هوای خوش طبیعت، سالانه گردشگران بسیاری را به این منطقه دعوت می‌کند.

جا‌های دیدنی در نزدیکی دره کاتازو
همان‌طور که گفته شد، استان لرستان و مناطق غربی کشور، از جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری بسیاری برخوردارند. ازاین‌رو، گردشگران می‌توانند در کنار بازدید از دره خزینه و لذت‌بردن از چشم‌انداز‌های خیره‌کننده و بی‌نظیر آن در کنار آب‌وهوای مطبوع و طبیعت بکر، از جا‌های دیدنی در نزدیکی دره نیز، دیدن کنند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی در اطراف گرند کانیون ایران می‌پردازیم:

روستای خزینه
نزدیک‌ترین جای دیدنی تا دره خزینه، روستای خزینه است که گردشگران می‌توانند در صورت تمایل به تجربه اقامتی راحت‌تر و امن‌تر، با طی‌کردن مسافتی در حدود ۵ کیلومتر خود را به روستا رسانده و شب را در خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی آن سپری کنند.

آدرس روستای دره خزینه: استان لرستان، ۴۷ کیلومتری شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک

تنگه هلت
یکی دیگر از زیباترین و خاص‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تاریخی لرستان که داستان‌های اساطیری بسیاری درباره آن شنیده شده است، تنگه هلت یا همان هلد است که در فاصله ۱۸ کیلومتری از دره خزینه واقع شده و حدود ۴ کیلومتر طول دارد. بهتر است بدانید، عمق آب در این تنگه به ۱.۵ متر نیز می‌رسد. این تنگه در میان صخره‌های عظیم قرار گرفته و طی فرسایش‌های آبی متعدد در طول سالیان متمادی به وجود آمده است.

آدرس تنگه هلت: استان لرستان، شهرستان پلدختر، مسیر بزرگراه پلدختر-اندیمشک، ۹۰ کیلومتری آزادراه زال-اندیمشک، بین تونل‌های خرگوشان ۱ و ۲

تنگ شیرز
در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال کوهدشت لرستان و در مجاورت رودخانه سیمره، تنگه شیرز یا همان دره شیرز واقع شده است، که از لحاظ زیبایی چیزی از دره خزینه کم ندارد. نقش و چیدمان سنگ‌ها و صخره‌ها در این تنگه زیبایی منحصر به فردی را در دل رشته کوه‌های زاگرس ایجاد نموده است. این تنگه حدود ۵ کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره‌های آن حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر است. همچنین بهتر است بدانید، فاصله این تنگه تا گرند کانیون ایران، حدود ۱۶۶ کیلومتر محاسبه شده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها