آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۰
کوهستان زیبای سارال در کردستان
بازدید:۲۸۷۴
صد انلاین | آیا تابه‌حال به مناطق غربی کشور و طبیعت بکر و زیبای آن از قبیل کوهستان سارال سفر کرده‌اید؟ کوهستان سارال واقع در استان کردستان، در شهرستان دیواندره قرار گرفته است که با شهر سنندج در فاصله ۱.۵ ساعته قرار دارد.
کد خبر : ۸۷۶۵۱

به گزارش صد آنلاین ، آیا تابه‌حال به مناطق غربی کشور و طبیعت بکر و زیبای آن از قبیل کوهستان سارال سفر کرده‌اید؟ کوهستان سارال واقع در استان کردستان، در شهرستان دیواندره قرار گرفته است که با شهر سنندج در فاصله ۱.۵ ساعته قرار دارد. کوهستان سارال با رود‌های خروشان، چشم‌انداز‌های طبیعی و بی‌نظیر، بافت و پوشش گیاهی و جانوری ویژه و آب‌وهوای مطبوع و درجه یک خود، سالانه میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران، طبیعت‌گردان و کوهنوردان خواهد بود. این منطقه علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، از آثار تاریخی و باستانی بسیاری نیز برخوردار است که بازدید از آن‌ها به‌تمامی گردشگران پیشنهاد می‌شود.

 

 

کوهستان زیبای سارال در کردستان

 

 




کوهستان سارال کجاست؟
کوهستان سارال، از ارتفاعات بسیار زیبا و جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بکر و شگفت‌انگیز مناطق غربی کشور در استان کردستان است. این منطقه، بخش یا دهستانی است که به شهرستان دیواندره واقع در فاصله ۶ ساعتی تا تهران قرار دارد. همچنین فاصله دیواندره تا شهرستان سنندج نیز، حدود ۱.۵ ساعت است.

طبق آمار سال‌های گذشته، جمعیت این منطقه حدود ۱۶،۰۰۰ نفر بوده، که از این تعداد بخش اعظمی از آن‌ها به کشاورزی و دامپروری در مراتع حاصلخیز و مرتفع کوهستان سارال مشغول هستند.

جا‌های دیدنی اطراف کوهستان سارال
همان‌طور که گفته شد، مناطق غربی کشور، به‌ویژه استان کردستان، از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی و گردشگری بسیاری برخوردار است که سفر به این مناطق و بازدید از آن‌ها به‌شدت توصیه می‌شود. در نزدیکی کوهستان سارال و چشم‌انداز‌های بکر و بی‌نظیر آن نیز، انواع جاذبه‌های دیدنی دیگر وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند.


قلعه بهرام یا بارام
این قلعه از آثار تاریخی و باستانی معروف منطقه است که در سال‌های گذشته در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. دیواره‌های قلعه بهرام، حاوی تصاویری مثل اسب و سوارکار، آهو، گوزن، درختان و شکل‌های هندسی است که بازدید از آن‌ها به علاقه‌مندان به کشف تاریخ این کشور توصیه می‌شود.

تپه قلعه افراسیاب
تپه قلعه افراسیاب نیز، از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری در نزدیکی کوهستان سارال است که در لیست آثار ملی ایران ثبت شده و در گذشته پناهگاه شکارچیان و شکارگاه حیوانات منطقه از قبیل بز کوهی، آهو و گوزن محسوب می‌شد.

بازار قدیمی و مسجد جامع سنندج
بسیاری از گردشگران با بازدید از کوهستان سارال، سری به شهر زیبای سنندج و بافت تاریخی آن می‌زنند. مسجد جامع و بازار قدیمی سنندج از معروف‌ترین و زیباتری بنا‌های تاریخی و قدیمی این شهر و استان کردستان هستند. علاوه بر این دو مکان تاریخی، افراد می‌توانند از انواع خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی در این شهر دیدن کنند.

غار کَرَفتو
در فاصله ۷۰ کیلومتری از شهرستان دیواندره، غار دست‌کندی به نام غار کرفتو وجود دارد، که اهمیت آن از دو جنبه تاریخی و زمین‌شناسی مورد بررسی واقع شده است. این غار در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و از دیواندره تا مقصد کرفتو، حدود ۱ ساعت راه دارید.

بهترین زمان سفر به کوهستان سارال
برای سفر به کردستان و بازدید از چشم‌انداز‌های طبیعی بی‌نظیر کوهستان سارال، مانند سایر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری، شش‌ماهه ابتدایی سال زمان مناسب‌تری خواهد بود. مخصوصاً در مناطق غربی کشور که آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارند و سرمای هوا و بارندگی‌های شدید شش‌ماهه دوم سال، سفر را امکان‌ناپذیر و دشوار می‌کند. اما همچنان کوهنوردان بسیاری سفر در فصل سرما را برای کوهنوردی در کوه چهل‌چشمه یا چل چمه و کوه‌های دیگر دیواندره انتخاب می‌کنند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها