آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
هانی گرمله، روستای مرموز در نقطه صفر مرزی کردستان
بازدید:۴۸۷
صد آنلاین | روستای هانی گرمله کردستان یکی از روستا‌های مرزی زیبا و تاریخی است که در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز واقع شده و از طبیعتی بکر و مناظری خیره‌کننده برخوردار است. هانی گرمله به دلیل نزدیکی به مرز عراق، فرهنگی غنی و ترکیبی از آداب و رسوم کرد‌های دو کشور را در خود جای‌داده است. ساکنان این روستا به مهمان‌نوازی و اصالت شهرت دارند و با هنر‌های دستی محلی و محصولات کشاورزی خود، جلوه‌ای ویژه به زندگی روستایی می‌دهند.
کد خبر : ۸۷۶۴۹

به گزارش صد آنلاین ، روستای هانی گرمله کردستان یکی از روستا‌های مرزی زیبا و تاریخی است که در منطقه‌ای کوهستانی و سرسبز واقع شده و از طبیعتی بکر و مناظری خیره‌کننده برخوردار است. هانی گرمله به دلیل نزدیکی به مرز عراق، فرهنگی غنی و ترکیبی از آداب و رسوم کرد‌های دو کشور را در خود جای‌داده است. ساکنان این روستا به مهمان‌نوازی و اصالت شهرت دارند و با هنر‌های دستی محلی و محصولات کشاورزی خود، جلوه‌ای ویژه به زندگی روستایی می‌دهند.

 

 

 

 

هانی گرمله، روستای مرموز در نقطه صفر مرزی کردستان

 

 

 



هانی گرمله نه‌تن‌ها مقصدی ایده‌آل برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است، بلکه نمادی از مقاومت و همبستگی مردمان مرزی ایران هم محسوب می‌شود. در این مطلب از الی گشت قصد داریم به معرفی روستای زیبای هانی گرمله و جاذبه‌های اطراف آن بپردازیم.

روستای هانی گرمله در کردستان از دو واژه “هانه” به معنای چشمه و “گرمله” به معنای گرمی تشکیل شده است. این نام از چشمه‌ای گرفته شده که در مرکز روستا قرار دارد و در طول سال آب گرم و جوشان از آن جاری است.

این چشمه دلیل اصلی سکونت مردم در این منطقه و شکل‌گیری روستای هانه گرمله بوده است. روستای هانی گرمله، در شهرستان پاوه و در مرز مشترک با کردستان عراق قرار دارد و مردم آن به گویش هورامی (کردی) صحبت می‌کنند. در طول جنگ هشت‌ساله ایران و عراق، تعداد زیادی از خانه‌ها، باغ‌ها و درختان میوه این منطقه تخریب شدند. تاریخ این روستا به چند بخش هانی گرمله کهن، هانی گرمله قبل از انقلاب، هانی گرمله پس از انقلاب و قبل از جنگ و هانی گرمله بعد از جنگ و بازسازی تقسیم شده است.

تاریخچه روستای هانی گرمله
در گذشته، منطقه هانی گرمله به دلیل صعب‌العبور بودن و نبود جاده‌های مناسب، دسترسی سختی داشت که حدود دو یا سه سال پیش از انقلاب، جاده‌ای در این منطقه احداث شد. درگذشته، این منطقه تحت حکومت‌های محلی به نام بگ‌ها بود که به دلیل دوری از حکومت مرکزی، بر مردم و اموال آن‌ها حکم‌فرمایی می‌کردند. اما تعداد کمی از این بگ‌ها به مردم ظلم می‌کردند و بیشتر آن‌ها حافظ جان و مال مردم بودند و به‌عنوان طبقه اجتماعی و اقتصادی برتر روستا شناخته می‌شدند.

در گذشته‌های دور، این روستا کدخدا داشت که مردی خردمند و مورد تأیید اهالی روستا و رابط بین مردم و حکومت بود که تلاش می‌کرد با تصمیمات خردمندانه خود، تأثیرات شرایط ناعادلانه و ظلم حکومت را بر مردم کاهش دهد.

جاذبه‌های گردشگری روستای هانی گرمله کردستان
روستای هانی گرمله در کردستان با جاذبه‌های گردشگری فراوان، مقصدی دل‌نشین برای گردشگران است. از جمله جاذبه‌های گردشگری روستای هانی گرمله کردستان می‌توان به امام زاده محمد غیبی، که یکی از مکان‌های زیارتی مهم روستا است، چشمه‌های طبیعی بسیار همچون چشمه مرگ یا گلابی (هانه مرو)، چشمه میدان، چشمه خانم، چشمه آلوچه (هلوچه)، چشمه دایی سلیم، چشمه حاجی عثمان، چشمه حاجی حامد، چشمه محمد ویس و چشمه سلیمان بگ که با آب‌های زلال و طبیعت اطراف خود، جلوه‌ای بی‌نظیر به این منطقه بخشیده‌اند اشاره کرد. این چشمه‌ها نه‌تن‌ها مناظر طبیعی زیبا و آرامی را ارائه می‌دهند، بلکه تاریخ و فرهنگ غنی این روستا را به نمایش می‌گذارند و تجربه‌ای به‌یادماندنی برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کنند.

پوشش گیاهی روستای هانی گرمله
روستای هانی گرمله در منطقه اورامانات، با طبیعتی زیبا از باغ‌ها و کوهستان‌ها، محل زندگی گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. درختان میوه مثل درخت گردو، توت (انواع سرخ، خالدی، کومه دره، بی‌تخم، و تهرانی)، گلابی، آلوچه، هلو، سیب محلی، شفتالو، زردآلو، انار و انجیر در این منطقه به‌وفور پیدا می‌شوند. همچنین، انگور‌های لک‌لک، دره بول، اسکری و دیمی و درختان کوهستانی مثل ون، بادام کوهستانی، گلابی و انجیر کوهستانی هم در این منطقه بسیار هستند. از طرفیهانی گرمله با بهار سرسبز خود، محل جمع‌آوری گیاهان خوراکی کوهی مثل کنگر، ریواس، شنگ، قارچ کوهی، پونه و گیاهان معطر، چون سور هراله، چنور، و برزلنگ است.


پوشش جانوری روستای هانی گرمله
علاوه‌بر پوشش گیاهی متفاوت روستای هانی گرمله، پوشش جانوری این روستا هم جذاب و دیدنی است و حیوانات وحشی مثل بز کوهی، گرگ، خوک، سمور، خرگوش، کبک و عقاب در کوهستان‌های اطراف دیده می‌شوند.

مردم سخت‌کوش هانی گرمله با اراده‌ای قوی و تطبیق‌پذیر با طبیعت خشن و سرد منطقه، تمدن خود را حفظ کرده‌اند و همواره به هویت و ریشه‌های خود اهمیت می‌دهند و به طبیعت منطقه خود احترام می‌گذارند. به همین دلیل حیوانات منطقه در کوهستان و طبیعت به‌راحتی زندگی می‌کنند.

بهترین زمان بازدید از روستای مرزی هانی گرمله
بهترین زمان برای بازدید از روستای مرزی هانی گرمله کردستان، فصل بهار و تابستان است. آب‌وهوای معتدل و مطلوب به‌خصوص در این فصول، طبیعت بکر و چشم‌انداز‌های زیبا، همراه بافرهنگ غنی و مردمان خونگرم، جذابیتی ویژه به این روستا می‌بخشد.

آثار تاریخی متنوع که در هر نقطه این خطه یافت می‌شود، باعث شده تا سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری به این منطقه سفر کنند. هانی گرمله با مناظر سرسبز و کوهستانی خود، تجربه‌ای فراموش‌نشدنی برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ ارائه می‌دهد.

دسترسی به روستای هانی گرمله کردستان
روستای مرزی هانی گرمله واقع در استان کردستان و در منطقه زیبای اورامان قرار دارد که به‌خاطر مناظر طبیعی خیره‌کننده و فرهنگ غنی خود شهرت دارد. هانی گرمله در غرب شهر سلیمانیه عراق و شرق منطقه اورامان قرار گرفته است.

این موقعیت جغرافیایی خاص، هانی گرمله را به یکی از نقاط استراتژیک و فرهنگی منطقه تبدیل کرده است. دسترسی به این روستا از طریق جاده‌های کوهستانی فراهم است که سفری جذاب و دیدنی را برای بازدیدکنندگان به ارمغان می‌آورد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها