آخرین اخبار
۰۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
دریاچه شورابیل، طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی در کشور
بازدید:۱۹۱۱۰
صد آنلاین | شهر اردبیل در شمال غرب کشور قرار دارد و به‌واسطه تاریخی پر فراز و نشیب و دیدنی‌های زیبا و طبیعی که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. از جمله زیبایی‌های شهری و منحصر به فرد اردبیل، دریاچه فیروزه‌ای شورابیل است. دریاچه‌ای با وسعت تقریبی ۱۸۰ هکتار که بزرگ‌ترین دریاچه درون‌شهری به حساب می‌آید. این دریاچه درخشان امکانات گوناگون و تفرجگاه‌های متنوعی را برای گردشگران در نظر گرفته و ما امروز سفری کوتاه، جذاب و تکرارنشدنی در کنار شما به مقصد این دریاچه خواهیم داشت
کد خبر : ۸۷۶۴۸

به گزارش صد آنلاین ، شهر اردبیل در شمال غرب کشور قرار دارد و به‌واسطه تاریخی پر فراز و نشیب و دیدنی‌های زیبا و طبیعی که دارد، سالانه گردشگران و مسافران زیادی را میزبانی می‌کند. از جمله زیبایی‌های شهری و منحصر به فرد اردبیل، دریاچه فیروزه‌ای شورابیل است. دریاچه‌ای با وسعت تقریبی ۱۸۰ هکتار که بزرگ‌ترین دریاچه درون‌شهری به حساب می‌آید. این دریاچه درخشان امکانات گوناگون و تفرجگاه‌های متنوعی را برای گردشگران در نظر گرفته و ما امروز سفری کوتاه، جذاب و تکرارنشدنی در کنار شما به مقصد این دریاچه خواهیم داشت.

 

 

دریاچه شورابیل، طولانی‌ترین مسیر پیاده‌روی در کشور

 

 

 

 



دریاچه شورابیل در قلب اردبیل واقع شده و یک میزبان به تمام معناست. معمولاً افراد شورابیل را برای قدم‌زدن، پیاده‌روی و لذت‌بردن از تفریحاتش انتخاب می‌کنند. این دریاچه در اصل یک تالاب آب‌شور در قسمت شمال غرب ایران است که باگذشت زمان به مقدار قابل‌توجهی شوری خود را ازدست‌داده است. از جمله جاذبه‌های این دریاچه دسترسی راحت آن است که سبب محبوبیت آن شده است.

این دریاچه در طول سال میزبان تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است که بین این پرندگان می‌توان شاهد لک‌لک سیاه، پلیکان خاکستری، اردک چشم طلایی، و غاز خاکستری بود که البته نادر و دیدنی هستند. البته، چون دریاچه در دل شهر است، حیوانات وحشی در اطراف آن وجود ندارند و فقط پرندگان مهاجر را می‌توان در این نقطه مشاهده کرد.

از نقاط قوت این دریاچه هم می‌توان به فاصله کوتاهش تا نمایشگاه بین‌المللی شهر اردبیل و نقاط متعدد آموزشی اشاره کرد. ضمن اینکه ارتفاع بالای دریاچه از سطح دریا موجب شده تا هوای اطراف این ناحیه نسبت به دیگر نواحی خنک‌تر باشد. همین موضوع هم باعث شده است که این نقطه در فصل‌هایی مثل بهار و تابستان یکی از خوش‌آب‌وهواترین نقاط اردبیل برای فرار از گرمای شهر باشد.

مسیر منتهی به دریاچه شورابیل در اردبیل
برای رسیدن به شورابیل در قلب اردبیل اول باید به سمت شهر حرکت کرده و بعد از آن به سمت بزرگراه میلاد بروید. بعد از میدان پلیس، دریاچه پرشور شورابیل را از دور خواهید دید. البته دسترسی‌های متعددی برای رفتن به سمت این دریاچه برای همه از تمام نقاط شهر و در تمام مسیر‌ها وجود دارد.

دسترسی دوم از خیابان‌ها و همین‌طور بزرگراه‌های برزگر، دانشگاه، کوثر و میلاد است که به شورابیل خواهند رسید.

مسیر سوم برای رسیدن به این دریاچه هم از میدان بسیج در سمت شمال غرب اردبیل است که شما را به دریاچه فیروزه‌ای شورابیل می‌رساند. در ادامه بعد از میدان بسیج باید به میدان عطایی برسید و کمی بالاتر از فرعی بزرگراه میلاد، خیابان عوض زاده در مقابل شماست. بعد از خیابان عوض زاده هم به بلوار برزگر رفته و بعد از آن جاده مقابلتان شما را به دریاچه شورابیل خواهد رساند.

در ادامه اگر با قصد استفاده از تفریحات قرار گرفته در اطراف دریاچه عازم شورابیل شده‌اید، باید از خیابان دانشگاه در بخش شرق دریاچه وارد بخش تفریحات شوید. چون این مسیر شما را به شهربازی، باغ بهشت و زیپ‌لاین مجموعه می‌رساند.


همه چیز درباره دریاچه شورابیل اردبیل
پیش‌تر هم اشاره کردیم که دریاچه شورابیل یکی از عرصه‌های مهم و قدیمی آبی در کشور ما ایران است که قدمتی بیشتر از دریاچه ارومیه داشته و متعلق به اواخر دوران سوم و تقریباً اوایل دوران چهارم زمین‌شناسی است. این دریاچه در اصل در گذشته یک تالاب بوده است. ضمن اینکه آب ایجاد شده در آن به‌واسطه بارش‌های متعدد جوی در طول سال و سرازیرشدن رودخانه “بالیقلو چای” به این تالاب، تأمین می‌شود. همچنین وجود چشمه‌های متعدد اطراف دریاچه بخش دیگری از آب آن را تأمین کرده و به همراه آب حاصل از آب‌شدن برف‌ها و بارش‌های زیاد، سبب همیشه خروشان بودن و پر آب ماندن دریاچه شورابیل شده است.

البته فاکتور‌های متعدد و گوناگونی در دوره‌های مختلف سبب شدند که آب دریاچه تغییر کرده و کم شود و به‌واسطه انجام پروسه شیرین‌سازی آب، از حجم اصلی آب آن به میزان بسیار زیادی کم شده است. موضوع جالب اینکه هیچ خروجی مخصوصی که کاهش آب این دریاچه را کنترل کند، در اطراف آن تعبیه نشده و تا چند سال قبل تنها مواردی مانند تبخیرشدن سطحی آب، جذب‌شدن خاک و عوامل مختلف جوی بر حجم آب این دریاچه تأثیرگذار بودند. ضمن اینکه در سال‌های اخیر یک دریچه جدید تخلیه برای کنترل‌کردن سطح آب این دریاچه در اطراف آن قرار داده شده است. جالب است بدانید امروزه میزان شوری آب شورابیل از ۸۰ گرم در لیتر به ۲ گرم در لیتر کاهش پیدا کرده است.

یخ زدن دریاچه
نکته باورنکردنی اینکه تا مدت‌ها شور بودن آب دریاچه مانع از یخ‌زدن آن در طول فصل سرد زمستان می‌شد. ولی اکنون که آب دریاچه روند شیرین‌شدن را پیموده است، در فصل یخ‌بندان زمستان هم ما یخ‌زدن تمام آب این دریاچه را شاهد هستیم. همین موضوع نه‌چندان مهم و پیش‌پاافتاده موجب بروز نگرانی‌های فراوانی در میان حامیان محیط‌زیست شده است. چون موجب نابودی اکوسیستم منطقه شده و یک زنگ خطر محسوب می‌شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها