آخرین اخبار
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۰
آبشار آب سفید لرستان؛ عروس آبشارهای ایران
بازدید:۸۰۴۷
صد آنلاین | آبشار آب سفید ۷۰ متر طول دارد و یکی از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می‌رود و چند سالی هم هست که در فهرست میراث ملی طبیعی ایران ثبت شده است. تماشای این آبشار، آرامش را مهمان جسم و روحتان می‌کند. هوای پاک، صدای برخورد آب، نسیم خنکی که می‌وزد، منظره فوق‌العاده اطراف آبشار دست‌به‌دست هم می‌دهد تا خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان بسازد.
کد خبر : ۸۷۵۴۸

به گزارش صد آنلاین ، آبشار آب سفید، در جنوب شرقی لرستان، در دامنه کوه‌های زاگرس و در کنار کوه «قالی‌کوه» در ذلقی قرار دارد و برای رسیدن به آن، باید اول به الیگودرز بروید.

 

 

آبشار آب سفید لرستان؛ عروس آبشارهای ایران

 

 

 



آبِ آبشار آب سفید، از تونلی در دل یک کوه سنگی بیرون می‌آید و از کوه سرازیر می‌شود. بعد هم به رود رودبار لرستان می‌رسد و بعد به دز می‌ریزد. یکی از سالم‌ترین آب‌های معدنی لرستان، آبی است که در آبشار آب سفید جریان دارد.

شاید کنجکاو باشید که چرا به این آبشار، عروس می‎گویند. خب کافی است یک نگاه به عکس‌های این آبشار حیرت‌انگیز بیندازید. آبی که از بالا به پایین می‌ریزد، با برخورد به سنگ‌ها و صخره‌ها، منظره‌ای را می‌سازد که فکر می‌کنید آبشار، تور سفیدی بر سر کوه است.
ارتفاع آبشار ۷۰ متر و عرض تاج آن در فصول پرآب، به حدود ۸ متر می‌رسد. آب آبشار هنگام پایین‌ریختن، با هوا مخلوط می‌شود و با برخورد به صخره‌ها حباب‌های سفیدی تشکیل می‌دهد. این حباب‌های سفید دلیل اصلی سفید دیده‌شدن آبشار هستند. به همین دلیل است که به آبشار «آب سفید»، «او اسبید»، «آبشار سفید» و «آبشار سفید آب» می‌گویند.

منطقه اطراف آبشار با اسم «تاریک‌دره» شناخته می‌شود. این منطقه تغییرات زمین‌شناختی زیادی داشته و به‌دلیل رودخانه‌های جاری در دره‌های کوهپایه‌ای، دچار فرسایش زیادی شده است.

آبشار آب سفید در دره‌های تاریک و به‌دلیل فعالیت‌های زمین‌شناختی و فرسایش آبی، در چندین هزار سال به وجود آمده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها