آخرین اخبار
۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۹
بازدید:۹۷۹
صد آنلاین | در اینجا ابتدا باید به تفاوت بین «رونمایی شده» و «عملیاتی شده» توجه داشت.
کد خبر : ۸۷۴۸۵

به گزارش صد آنلاین ، در اینجا ابتدا باید به تفاوت بین «رونمایی شده» و «عملیاتی شده» توجه داشت.


چرا از پهپاد های ایرانی برای یافتن بالگرد رئیس جمهور استفاده نشد؟

 

 

عموم افراد تصور می کنند که هر تجهیزات نظامی که در کشور رونمایی میشود، تولید انبوه شده و در سطح گسترده عملیاتی میشوند. اما در حقیقت تولید پیش نمونه ها آسان ترین مرحله از تولید است و هفت‌خوان رستم پس از آن آغاز میشود. درواقع اکثر تجهیزات نظامی ایرانی که در مراسم ها و نمایشگاه های مختلف به نمایش گذاشته می‌شوند، هرگز به تولید انبوه نمی‌رسند.

دوم، باید توجه داشت صرف دستیابی به یک فناوری، مثلا فناوری SAR، به این معنا نیست که به بهترین سطوح این تکنولوژی دست پیدا کردید.

مثلا شما ممکن است با کمی سرچ در اینترنت و خرید چند ابزار ساده، در زیرزمین خانه تان به تکنولوژی دوربین دید در شب (NVG) برسید، اما این NVG شما بیشتر به NVG های زمان جنگ ویتنام نزدیک خواهد بود تا ENVG امروز ارتش آمریکا.

در هر حال ترکیه که برخلاف ما به بازار های جهانی دسترسی داشته و امکان همکاری با شرکت های برتر دنیا در هرکدام از این حوزه ها را دارد، توانست کاندید عملیاتی بسیار بهتری برای این پایش را ارائه دهد.

البته میشد که بخاطر حفظ غرور ملی و جلوگیری از استفاده تبلیغاتی ترکیه، از پهپاد های متداول ایرانی، مثلا پهپاد شاهد 129 برای صرف پایش اپتیکی منطقه استفاده کرد اما یک ریسک بزرگ باعث عدم اعتماد فرماندهان به نیرو های پهپادی ایرانی برای انجام چنین کاری شد.

یک درصد تصور کنید سانحه خفیف تر بوده و رئیس جمهور جان سالم به در برده بود، اما پهپاد ایرانی که بخاطر شرایط جوی مجبور است در ارتفاع پایین جستجو را انجام دهد، در اثر دید کم با کوه برخورد کرده و باعث کشته شدن بازمانده های حادثه میشد.

یک چنین سناریویی، برای نیرو های هوافضایی که به تازگی ماجرای پرواز اوکراینی را تجربه کرده اند از مرگ ترسناک تر خواهد بود.

 

 
 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها