آخرین اخبار
۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
سفری به دنیایی دیگر در قلعه دل مونته
بازدید:۵۲۵
صد انلاین | قلعه دل مونته در ایتالیا ، قلعه ای 8 ضلعی متعلق به قرن 13 میلادی است که به عنوان یکی از متفاوت ترین شاهکارهای معماری قرون وسطی شناخته می شود
کد خبر : ۸۶۸۹۲

به گزارش صد آنلاین ، قلعه دل مونته (به انگلیسی: Castel del Monte) با شمایلی عجیب و منحصر به فرد در بلندی تپه‌ای مشرف به منطقه آندریا در ایتالیا ساخته شده است. قلعه دل مونته در دهه ۱۱۹۰ میلادی در میراث جهانی یونسکو ثبت شد و لقب شاهکار منحصر به فرد قرون وسطی را از آن خود کرد. این قلعه ۸ ضلعی متعلق به قرن ۱۳ میلادی است که در هر کنج آن یک برج ۸ ضلعی ساخته شده است. این دژ در زمان خودش طراحی هندسی منحصر به فردی داشته است.

 

سفری به دنیایی دیگر در قلعه دل مونته

 

 

 



قلعه دل مونته در سال ۱۲۴۰ توسط امپراتور روم، فردریک دوم ساخته شد، ولی علت ساخت آن مشخص نیست.

به عقیده کارشناسان، هدف از ساخت قلعه دفاعی نبوده چرا که خندق یا پل متحرکی در اطراف آن قرار ندارد.

برخی کارشناسان بر این باورند که در گذشته اطراف قلعه دیواری محافظ وجود داشته برخی دیگرهم بر این عقیده اند که این قلعه فقط یک اقامتگاه موقت برای شکار بوده است.

منطقه‌ای که این قلعه در گذشته ساخته شده است، مثل امروز منزوی نبوده و با ذخایر آبی زیاد و پوشش گیاهی انبوه، پوشیده بوده است. صومعه‌ای به نام سانتا ماریا دل مونده در نزدیک این قلعه وجود داشته که ظاهرا نام قلعه از آن گرفته شده است.

تاریخچه قلعه دل مونته
تنها سند باقیمانده درباره ساخت قلعه متعلق به سال ۱۲۴۰ میلادی است که در آن امپراتور فردریک دوم به فرماندار کاپیتانیا دستور می‌دهد در زمین‌های ارثی مادرش این قلعه را بنا کند، ولی علت ساخت آن عنوان نشده و حتی معلوم نیست که خود فردریک دوم از این قلعه استفاده کرده است یا خیر.



شواهدی وجود دارد که در سال ۱۲۴۶، در زمان سلطنت کارل اول از این قلعه به عنوان زندان استفاده می‌شده و در زمان شیوع طاعون تبدیل به پناهگاهی برای بازماندگان شده است.

در سال ۱۵۲۸ با پیروزی فرانسه بر پادشاهی ناپل، قلعه مخروبه شد.

در آغاز قرن ۱۷ اموال آن از مبلمان گرفته تا تزئینات مرمری به سرقت رفت.

در سال ۱۸۷۶ قلعه در وضعیت بسیار بدی به سر می‌برد تا این که توسط دولت خریداری شده و بازسازی گردید.


در زمان فردریک دوم قلعه‌های زیادی در این منطقه ساخته شده، ولی هیچکدام ۸ ضلعی نبوده اند به همین دلیل مناقشات زیادی درباره علت ساخت این قلعه به صورت ۸ ضلعی وجود دارد. برخی مورخان می‌گویند که ۸ ضلع قلعه نمادی بین مربع (نماینده زمین) و دایره (نماینده آسمان) است.



به احتمال زیاد فردریک دورم این شمایل را از گنبد‌هایی که در اورشلیم در طول جنگ‌های صلیبی دیده است یا کلیسای جامع آخن، الهام گرفته است.

در گذشته اسن قلعه دارای اتاق‌های تزئین شده زیبا با کف‌های مرمری، ستون‌ها ف موزاییک، نقاشی‌ها و پرده‌های منقوش بوده است، ولی همه آن‌ها در قرن ۱۸ تخریب شده اند.



در دهه ۹۰ میلادی این قلعه به عنوان شاهکار معماری قرون وسطی به لیست میراث فرهنگی یونسکو اضافه شد. یونسکو این قلعه را به عنون ترکیبی موفق از عناصر معماری دوران کلاسیک باستان، شرق اسلامی و گوتیک شمال اروپا توصیف نمود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها