۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۷
بازدید:۲۲۵
سعید هاشمی در یادداشتی می نویسد: المپیک پاریس، سومین تجربه حضور تیم پناهندگان است و ورزشکاران پناهجو در دو دوره قبلی در ریو ۲۰۱۶ و توکیو ۲۰۲۰ عملکرد قابل قبول و بعضا درخشانی ارایه کرده اند.
کد خبر : ۸۵۲۵۸

 تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی المپیک با حضور ۳۶ ورزشکار در المپیک پاریس حاضر خواهد بود که ورزشکارانی از ۱۱ کشور مختلف در قالب این تیم، در ۱۲ رشته ورزشی با رقیبان خود مسابقه خواهند داد. ۱۴ نفر از ۳۶ عضو تیم پناهندگان کمیته بین‌المللی IOC را ورزشکاران ایرانی تشکیل می‌دهند.


 

امید احمدی‌صفا (بوکس)، متین بالسینی (شنا)، محبوبه ژرفی (جودو)، سعید فضل‌الله (کانو سرعت)، یکتا جمالی (وزنه‌برداری)، ایمان مهدوی (کشتی آزاد)، کسرا مهدی‌پورنژاد (تکواندو)، دینا پوریونس (تکواندو)، امیر رضانژاد (کانو اسلالوم)، محمد رشنونژاد (جودو)، سمن سلطانی (کانو سرعت)، هادی تیران‌ولی‌پور (تکواندو)، جمال ولی‌زاده (کشتی فرنگی) و درسا یاوری‌وفا (بدمینتون)، ورزشکاران ایرانی عضو تیم پناهندگان خواهند بود.

از جمع زنان ایرانی در این تیم، یکتا جمالی، 20 ساله و ساکن آلمان، در رقابت های جام جهانی تایلند، با ثبت وزنه 100 یکضرب، 125 دوضرب و 225 مجموع در دسته 81 کیلوگرم، موفق به کسب سهمیه حضور در المپیک شد.

کاروان ورزشی المپیک ایران در مسابقات بدمینتون 2024، نماینده ای ندارد، در حالی که درسا یاوری وفا در تیم پناهندگان المپیک در این مسابقات حاضر است.

المپیک پاریس، سومین تجربه حضور تیم پناهندگان است و ورزشکاران پناهجو در دو دوره قبلی در ریو 2016 و توکیو 2020 عملکرد قابل قبول و بعضا درخشانی ارایه کرده اند.

بنابر اعلام کمیته بین المللی المپیک (IOC) : تیم پناهندگان برای نخستین بار در المپیک پاریس نشان خود را خواهد داشت و یک قلب در مرکز پرچم وجود دارد.

در بیانیه IOC آمده است: "این نشان همه ما را متحد می‌کند. با وجود اینکه همه ما متفاوت هستیم، اما همه ما مجبور شدیم سفری را طی کنیم تا به جایی که هستیم، برسیم. ورزشکاران نماینده کشور خاصی نیستند، آنها نماینده تیم المپیک پناهندگان هستند. داشتن لوگوی خودمان حس تعلق ایجاد می‌کند و به ما این فرصت را می‌دهد که جمعیتی بالغ بر 100 میلیون نفر را نیز نمایندگی کنیم".

حواشی و مساله پر تکرار ایام اخیر، در منابع خبری و برنامه های تی وی مختلف جهانی، که مدام بازتولید می شود، در خصوص تعداد زیاد نمایندگان ورزش ایران در تیم پناهندگان المپیک است!

با توجه به ظرفیت عظیم و بی بدیل المپیک، به عنوان بالاترین سکوی افتخار جهانی در عرصه ی ورزشی – فرهنگی، از دست اندرکاران و مسئولان امر مرتبط با این حوزه انتظار می رود: برنامه ها و فعالیت های ویژه ای برای حضور فاخر و معرفی چهره های شاخص ورزشی و فرهنگی و همچنین ارائه ی سیمای صلح دوستی از ایران فرهنگی، در این آوردگاه سیاسی – اقتصادی جهانی، تدارک ببینند. چرا که عرصه ی المپیک، که هر چهار سال یک بار چشم همه جهانیان را به خود خیره می کند، از آوردگاه های مهم امروز زیست بشری در دنیای مدرن است که یک ورزشکار به طور انفرادی می تواند پرچم یک کشور را به اهتزاز درآورد، کاری که حتی یک ارتش توان انجام آن را ندارد!

بازی‌های المپیک پاریس از 26 جولای تا 11 آگوست (5 تا 21 مرداد) برگزار می‌شود. 

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها