آخرین اخبار
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
بازدید:۵۱۴۰
صد آنلاین | شهر باستانی پترا در ۷ ژوئیه ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان اعلام شد
کد خبر : ۸۵۱۵۲

به گزارش صد آنلاین ، شهر باستانی پترا که به نام شهر رز قرمز نیز شناخته می‌شود، یکی از مشهورترین مکان‌های باستان شناسی در جهان و بزرگترین جاذبه گردشگری اردن است. سازه‌های سر به فلک کشیده پترا، نیمه ساخته و نیمه کنده کاری شده در صخره‌ها است که توسط کوه‌ها و گذرگاه‌ها احاطه شده است و به عنوان یک شگفتی معماری باشکوه از نبطی‌ها باقی مانده است. نبطیان در دل کویر تمدنی شگفت‌انگیز با مقبره‌ها و معابد، قنات‌ها و محراب‌ها و تالار‌ها و خانه‌ها و بالاتر از همه، آبراهی مبتکرانه ساختند تا آب شهر را تأمین کنند.

 

 


اسرار شهر باستانی پترا؛ از ساخت بزرگترین آبراهه ها تا ایجاد شهر در دل صخره ها+ تصاویر

 

 

P5_Monastery

 

 

 

 

P4_Siq
محل شهر پترا
شهر پترا که میلیون‌ها گردشگر در سراسر جهان از آن بازدید می‌کنند، در ۱۶۴ مایلی جنوب پایتخت امان و ۸۴ مایلی شمال شهر عقبه در پادشاهی عربی اردن، در غرب آسیا واقع شده است.
دوران طلایی نبطیان در شهر پترا
نبطیان، قبیله‌ای عرب، از جنوب شرقی شبه جزیره عربستان آمده بودند و در پترا ساکن شدند و مناطق خود را گسترش دادند. پترا پایتخت امپراطوری نبطیان از ۴۰۰ قبل از میلاد تا ۱۰۶ پس از میلاد بود.

دو مسیر تجاری یکی از غرب آسیا و دیگری از جنوب عربستان در این تقاطع به هم می‌رسند. حاکمان نبطی مالیات جمع آوری کردند و تجارت در زمینه منسوجات، عاج، فلزات گرانبها و ادویه و ترشی بود. این مسیر‌های تجاری هند، چین و جنوب عربستان را به یونان، مصر، سوریه و روم متصل می‌کرد.

نبطی‌ها در فن آوری آبیاری و آب مهارت زیادی داشتند. آن‌ها با تخصص مهندسی خود، آب را در استخر‌ها و آب انبار‌ها جمع آوری کردند و با استفاده از مجرا‌های مهندسی که به خوبی طراحی شده بودند در کل شهر توزیع می‌کردند. تخمین زده می‌شود که آن‌ها روزانه حدود ۴۰ میلیون لیتر آب شیرین را اداره می‌کردند که می‌تواند یک شهر مدرن متشکل از ۱۰۰۰۰۰ نفر را تامین کند؛ بنابراین پترا به تاجران و کاروان‌ها پیشنهاد می‌داد که استراحت کنند و نیاز‌های آب خود را با هزینه‌ای تامین کنند. آن‌ها تجارت را کنترل کردند، برای یک فرهنگ تجاری امن عوارض وضع کردند و در قرن سوم و دوم قبل از میلاد در تجارت کاروانی، بسیار ثروتمند و قدرتمند شدند. در طول ۴۰۰ سال دیگر، آن‌ها امکانات خود را گسترش دادند، شهر را با مقبره‌ها و معابد، ساختمان‌های مسکونی و تجاری زیبا کردند، بنابراین پترای باستانی را به یکی از ثروتمندترین شهر‌های جهان تبدیل کردند. آن‌ها با تأثیر گرفتن از ویژگی‌های مهندسی مصری، سوریه، رومی و یونانی سازه‌های شگفت انگیز معماری را ایجاد کردند که به سختی در صخره‌های ماسه سنگی تراشیده شده بودند.

شهر باستانی پترا تحت حکومت رومیان
نبطی‌ها با درک قدرت روم، برای سرکوب شورش یهودیان در سال ۷۰ پس از میلاد با رومیان اتحاد کردند و سرانجام بر اساس معامله‌ای بین آخرین پادشاه نبطی و رومیان، کل امپراطوری نبطی تحت کنترل قرار گرفت. تحت حکومت رومیان، نبطی‌ها تا سال ۳۲۴ بعد از میلاد، مسیحیت را به عنوان دین خود اعلام کردند. در زمان امپراطوری بیزانس، مسیحیت برای ۳۰۰ سال دیگر ادامه یافت که نشان دهنده کاهش آهسته فرهنگ نبطی بود.

وقتی پترا شهر گمشده لقب گرفت
در سال ۶۶۱ پس از میلاد، شهر پترا تحت حاکمیت اسلام قرار گرفت و اهمیت تجاری آن به کلی از بین رفت. در پی وقوع یک رشته زمین لرزه در سال ۶۹۳ پس از میلاد، بسیاری از ساختمان‌ها ویران شدند و سیستم‌های مدیریت آب و زیرساخت‌های تجاری ویران شدند. پس از تأسیس خلافت عباسی، شهر پترا به کلی از اسناد تاریخی محو شد و به این ترتیب به آن شهر گمشده لقب دادند.

پترا دوباره کشف شد
در سال ۱۸۱۲ میلادی، یوهانس بورکهارت، یک ماجراجوی سوئیسی، برای کشف دوباره شهر گمشده پترا به راه افتاد. بورکهارت، که به زبان عربی تسلط داشت و لباس یک مسافر عرب بر تن داشت، از راهنمای بادیه نشین خود راهنمایی گرفت تا او را به شهر گمشده هدایت کند. پس از کشف مجدد او، این شهر باستانی باشکوه در غرب شناخته شد و به یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری جهان تبدیل شد.

جاذبه‌های اصلی شهر باستانی پترا
نبطی‌ها با مهارت‌های شگفت‌انگیز خود در معماری و مهندسی، شهری از سازه‌های حکاکی شده پیچیده، معابد، محراب‌ها، تالار‌های ضیافت، نما‌ها و حدود ۳۰۰۰ مقبره ایجاد کردند که همگی در صخره‌ها بریده شده بودند. نگاهی به برخی از جاذبه‌های گردشگری این شهر باستانی داریم:
سیق: ورود به شهر از طریق گذرگاه طولانی‌ای به نام سیق است که با پیاده روی از «باب الصیق» متشکل از چندین بنای تاریخی می‌توان به آن رسید. سیق یک تنگه باریک است که به خزانه منتهی می‌شود و پهن‌ترین قسمت آن ۵ متر است و دیوار‌هایی به ارتفاع ۱۰۰ متر در دو طرف آن و بیش از یک کیلومتر به سمت بالا منتهی می‌شوند. بسیاری از بقایای تاریخی را می‌توان در این ورودی مشاهده کرد، از جمله جاده‌ای سنگفرش شده که اکنون پوشیده از شن‌های نرم، نقش‌های رنگارنگ ماسه سنگ و مجسمه‌هایی از کاروان‌های شتر و مردان است.

خزانه: سیق به خزانه منتهی می‌شود که بیش از ۴۰ متر ارتفاع دارد و یکی از سازه‌های باشکوهی است که از صخره‌های سخت کوه تراشیده شده است. هدف از ساخت این سازه هنوز یک راز است. شاید مقبره سلطنتی یا معبدی بوده است. اعتقاد بادیه نشینان این بود که مقدار زیادی از اشیاء با ارزش و گنجینه توسط دزدان دریایی در اینجا پنهان شده است. از این رو خزانه داری نامیده می‌شود. قسمت جلویی خزانه با مجسمه‌های خدایان باستانی تزئین شده بود.



خیابان نماها: پس از پیچ بعدی، خیابان نما‌ها ظاهر می‌شود که با نما‌هایی از مقبره‌های نبطی که به طرز باشکوهی در صخره سیک بیرونی حک شده اند، خودنمایی می‌کنند.

تئاتر پترا: تئاتر پترا که به طور کامل از صخره‌های سخت در کنار کوه تراشیده شده است، توسط نبطی‌ها در قرن اول پس از میلاد ساخته شد. این مکان باستانی با گنجایش بیش از ۸۰۰۰ تماشاگر، چند ردیف از صندلی‌ها توسط راهرو‌ها و با پله‌هایی برای صعود به سالن، از هم جدا می‌شدند. دیوار پشت صحنه توسط رومیان بازسازی شد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها