آخرین اخبار
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۵
قصر دارالامان: جواهری از تاریخ و فرهنگ افغانستان
بازدید:۱۴۲۱۹
صد آنلاین | قصر دارالامان یکی از بناهای تاریخی افغانستان است که راوی صدها سال تاریخ خونبار این کشور بوده است و در زمان حکومت اشرف غنی دوباره بازسازی شد تا نمادی برای بازسازی افغانستان باشد.
کد خبر : ۸۵۱۳۵

به گزارش صد انلاین ، قصر دارالامان (به انگلیسی: Daral Aman Palace) یکی از بنا‌های تاریخی افغانستان است که در ۸ کیلومتری جنوب غرب کابل و حوزه چهاردهی کابل قرار دارد که در زمان امان الله خان در منطقه‌ای به نام افشار تپه ساخته شد.

قصر دارالامان: جواهری از تاریخ و فرهنگ افغانستان

این قصر امروزه به عنوان زمین زخمی معروف شده است. چرا که شاخص‌ترین نشانه ویرانی در افغانستان و محزون‌ترین بنای افغانستان است که در یک نگاه راوی صد‌ها سال تاریخ خونبار این کشور استدر زمان ساخت این قصر بین دولت افعانستان و آلمان روابط حسنه برقرار بود و برای امور شهرسازی و تعمیرات در افغانستان از ۲۲ معمار آلمانی استفاده شد. یکی از بنا‌هایی که توسط معماران آلمانی در سال ۱۳۰۴ - ۱۳۰۵ قمری زیر نظر مهندس والتر هارتن آلمانی ساخته شد قصر دارالامان بود

در این بنا تقریبا ۱۵۰ اتاق کوچک و بزرگ، یک کتابخانه و ۳۲ دستشویی ساخته شده است که توسط دولت مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دهه ۶۰ خورشیدی، وزارت دفاع افغانستان در این ساختمان مستقر بود که در کودتای ۱۳۶۸ به رهبری ژنرال شهنواز تنی، وزیر دفاع سابق افغانستان علیه دولت دکتر نجیب الله، این بنا بمباران شد و بخشی از آن ویران گردید.

در جنگ‌های داخلی دهه ۷۰ خورشیدی، ساختمان دارالامان آسیب بیشتری دید و سرانجام تبدیل به ویرانه شد.
نقطه نقطه شهر کابل خبر از تیرگی و ویرانی روزگار میدهد، ولی دارالامان به وضوح خشونت پنهان و و نشانه‌ای واضح از تاریخ بی خردی انسان‌های این سرزمین است. ۸۹ سال قبل قصری به این شکوهمندی و عظمت در این منطقه بنا شد که نشان دهنده پذیرش افغانستان در جغرافیای زمین روی نقشه بود، ولی تبدیل به ساختمانی ویران و نکبت زده شد، این بنا جلال و شکوهی را نشان می‌داد که از دیار رخت بربسته است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها