۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰
سرزمین عجایب گیلان: کشف رازهای پنهان دریاچه سرآگاه
بازدید:۱۲۳۰۲
صد آنلاین | در دل طبیعت سرسبز شمال ایران، دریاچه سرآگاه همچون نگینی درخشان می‌درخشد. این دریاچه با چشم‌اندازهای تماشایی و آرامش بی‌نظیر، مقصدی ایده‌آل برای طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان به سفری خاطره‌انگیز است.
کد خبر : ۸۴۸۷۳

به گزارش صد آنلاین ، شمال کشورمان همیشه با جاذبه‌های طبیعی و خیره‌کننده‌اش، پذیرای گردشگران و طبیعت‌گردان بوده است. استان سرسبز گیلان نیز از این قاعده مستثنی نیست. در گوشه و کنار این استان زیبا، مناطق منحصر به فردی وجود دارد که هر کدام به تنهایی، دلیلی برای سفر به این خطه‌ی سرسبز به شمار می‌روند. در این مقاله، قصد داریم به سراغ یکی از این مناطق، در دل شهرستان تالش برویم و راز‌های پنهان دریاچه سرآگاه را کشف کنیم

 

 

سرزمین عجایب گیلان: کشف رازهای پنهان دریاچه سرآگاه

 

 


دریاچه سرآگاه کجاست؟
دریاچه سرآگاه که با نام سه راه گاه نیز شناخته می‌شود، نگینی درخشان، در میان کوه‌های پوشیده از درختان جنگلی و روستا‌های سرسبز تالش می‌درخشد. این دریاچه‌ی نسبتاً کوچک، در دهستان ساحلی جوکندان، واقع در ۱۰ کیلومتری شمال غرب تالش قرار دارد. با اینکه دریاچه سرآگاه، یک دریاچه‌ی طبیعی نیست، اما زیبایی و چشم‌انداز‌های تماشایی آن، باعث شده تا به یکی از محبوب‌ترین مقصد‌های گردشگری در استان گیلان تبدیل شود.



چشم اندازی رویایی: مناظر اطراف دریاچه سرآگاه
تصور کنید در مسیری سرسبز و پوشیده از درختان انبوه قدم می‌زنید. صدای دلنشین پرندگان گوشتان را نوازش می‌دهد و نسیم خنک بهاری، حس طراوت و تازگی را در وجودتان زنده می‌کند. در حین این پیاده‌روی لذت‌بخش، از کنار خانه‌های روستایی با سقف‌های شیروانی و شالیزار‌های برنج عبور می‌کنید. زنان و مردان گیلانی را می‌بینید که مشغول کار در مزارع هستند و با آن‌ها گرم صحبت می‌شوید.



ناگهان، منظره‌ای رویایی پیش روی شما نقش می‌بندد که نفس را در سینه‌تان حبس می‌کند. دریاچه سرآگاه، همچون نگینی فیروزه‌ای در میان کوه‌های سر به فلک کشیده، خودنمایی می‌کند. آب زلال دریاچه، تصویری وارونه از آسمان آبی و درختان سرسبز اطراف را به نمایش می‌گذارد. قله‌های پوشیده از مه کوه‌ها، در امتداد افق امتداد یافته و چشم‌اندازی تماشایی را خلق کرده‌اند. سکوت و آرامش حاکم بر این منطقه، باعث می‌شود تا دغدغه‌های روزمره را به طور کامل فراموش کنید و در لحظه‌ی حال غرق شوید.



راز سرآگاه: ماهیت و شکل‌گیری دریاچه
برخلاف دریاچه‌های طبیعی که بر اثر عوامل طبیعی مانند بارش باران و ذوب شدن یخچال‌ها به وجود می‌آیند، دریاچه سرآگاه، یک آبگیر مصنوعی است. این آبگیر به دستور اهالی روستای سراگاه و برای تامین آب مورد نیاز کشاورزی و پرورش ماهی احداث شده است. با وجود اینکه دریاچه سرآگاه، یک دریاچه‌ی طبیعی نیست، اما زیبایی و چشم‌اندازهایش، به قدری تماشایی است که توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.
نگهبانان دریاچه: مردم خونگرم روستای سراگاه
مردم خونگرم و مهمان‌نواز روستای سراگاه، از دیرباز در این منطقه سکونت داشته‌اند و با کشاورزی و دامداری امرار معاش می‌کنند. احداث دریاچه سرآگاه نیز با هدف بهبود وضعیت معیشت اهالی روستا انجام شده است. ماهی‌های پرورشی این دریاچه، یکی از منابع درآمد مهم برای مردم روستا به شمار می‌رود. با افزایش ورود گردشگران به منطقه، اهالی روستای سراگاه، با روی خوش از آن‌ها استقبال می‌کنند. آن‌ها با برپایی سیاه‌چادر‌های سنتی و فروش صنایع دستی و محصولات محلی، به رونق گردشگری در منطقه کمک شایانی کرده‌اند.



فعالیت‌های مفرح در سرآگاه: اوقات فراغتی دلنشین در کنار دریاچه
دریاچه سرآگاه با وجود مصنوعی بودن، به لطف چشم‌انداز‌های زیبا و طبیعت سرسبز اطرافش، به یکی از قطب‌های گردشگری استان گیلان تبدیل شده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها