آخرین اخبار
۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
بازدید:۷۰
میدل ایست نیوز: باوجود آنکه ترکیه از تحریم همه جانبه تجاری رژیم اشغالگر صهیونیستی خبر داده و لغو تحریم‌ها را به متوقف کردن تجاوز به غزه و ارسال بدون مانع کمک‌های بشردوستانه منوط کرده است، اما نفت جمهوری آذربایجان همچنان از طریق ترکیه در اختیار تل آویو قرار می‌گیرد.
کد خبر : ۸۴۷۶۶

به گزارش صد آنلاین به نقل از العربی الجدید، پایگاه گلوبز در این باره نوشت: جمهوری آذربایجان روابط نزدیکی با ترکیه و رژیم صهیونیستی دارد و آنکارا هنوز بارگیری نفت آذربایجان را در بندر جیهان به مقصد اسرائیل متوقف نکرده است در حالیکه نفت جمهوری آذربایجان از طریق خط لوله باکو-تفلیس-جیهان، وارد ترکیه می‌شود و از آنجا بر روی تانکرهایی بارگیری و به بندر حیفا منتقل می شود.

 


تحلیلگران بر این باورند الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و همچنین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روابط بسیار خوبی دارد و اردوغان فعلا نمی‌خواهد مستقیماً به منافع آذربایجان آسیب زند.

 

 

 

در همین ارتباط، پایگاه اینترنتی کالکالیست وابسته به رژیم صهیونیستی نوشت: نگرانی اصلی تل آویو در حال حاضر این است که ترکیه گام‌های بیشتری نظیر جلوگیری از احتمال پرواز بر فراز این کشور یا جلوگیری از رفتن کشتی‌ها به مقصد اسرائیل (فلسطین اشغالی) در تنگه بسفر و داردانل اتخاذ کند که دریای مدیترانه را به دریای سیاه متصل می‌کند.

 

 

این در حالی است که تل آویو بر این باور است که مرحله دوم اقدامات ترکیه از اقدامات کنونی بسیار شدیدتر و تهدیدکننده‌تر تلقی خواهد شد، زیرا امنیت غذایی این رژیم به غلاتی بستگی دارد که از روسیه و اوکراین می‌آیند و بیشتر نفت آن هم از کشورهای آسیای مرکزی مانند آذربایجان و قزاقستان و از طریق کشتی‌ها تامین می‌شوند و همه اینها به عبور از مسیر ترکیه مرتبط است.

 

 

کالکالیست نوشت: تنها امیدواری تل آویو آن است که اردوغان از ترس و هراس واکنش سایر کشورهایی که با این رژیم تجارت می‌کنند، از انجام چنین اقدامات تند و رادیکالی خودداری کند.

 

این منبع در ادامه به مبادلات تسلیحاتی و نفتی رژیم صهیونیستی و جمهوری آذربایجان و گشایش سفارتخانه میان دو طرف و گسترش روابط آنها از زمان روی کار آمدن الهام علی اف اشاره و عنوان کرد که رژیم صهیونیستی در ژانویه امسال، با 523 هزار و 500 تن محموله نفتی به ارزش 297 میلیون دلار در صدر فهرست مقصدهای نفت آذربایجان قرار گرفت.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها