آخرین اخبار
۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۰
بازدید:۴۸۹
صد آنلاین | کارشناس اقتصادی عوامل تاثیر گذار بر دلار و سناریو های پیش روی آن را تشریح کردو گفت: برای فصل اول امسال کف قیمتی دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان پیش بینی می شود.
کد خبر : ۸۳۱۰۶

به گزارش صد آنلاین ، وحید شقاقی شهری اقتصاددان در خصوص روند کاهشی دلار در روزهای اخیر گفت:با توجه به تنش های سیاسی که در هفته های گذشته با آن رو به رو بوده ایم پیش بینی افزایش نرخ دلار تا حوالی ۶۰ هزار تا بیش از ۷۰ هزارتومان درواز ذهن نبود و این رشد در بازار مشاهده شد اما با آرام گرفتن تنش های سیاسی قیمت دلار به آرامی روند کاهشی به خود گرفت.

 

 

 

 

 

وی ادامه داد: مفهومی تحت عنوان ارزش دلار بر پایه متغییرهای اثر گذار و بنیادی وجود دارد که می تواند قیمت دلار را تعیین کند بر اساس این عوامل قیمت تعادلی دلار را حدود ۶۰ هزار تومان می توان در نظر گرفت البته ممکن است قیمت از این عدد اندکی پایین تر و یا بنا به دلایلی بالا تر رود که موجب انحراف قیمت ارز از نرخ تعادلی خود می شود.

کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای فصل اول امسال کف قیمتی دلار در محدوده ۶۰ هزار تومان پیش بینی می شود اما این روند مبتنی بر میزان انتظارات تورمی ، ناترازی های اقتصاد کلان،کسری تجاری غیر نفتی و نااطمینانی هایی که از نظر تشدید تحریم ها وجود دارد ، است که با توجه به این موضوع می توان برای مسیر پیش روی دلار سقف قیمتی امسال را در محدوده ۷۰الی ۷۵ هزار تومان در نظر گرفت.

شقاقی شهری گفت: بانک مرکزی در تحلیل های خود انتظارات تورمی را در کانال ۲۰ درصد محاسبه کرده که بسیار خوشبینانه و دور از ذهن است که اگر این موضوع تحقق یابد برای پایان امسال نرخ دلار زیر ۷۰ هزار تومان خواهد بود.

وی ادامه داد: سناریوی بد بینانه ای هم وجود دارد که از عوامل مهم آن می توان به تشدید تحریم ها و به روی کار آمدن ترامپ و دولت جمهوی خواه اشاره داشت که موجب خواهد شد دلار در محدوده ۸۰ هزارالی ۸۵ هزارتومان را برای پایان امسال متصور شد.

اقتصاددان افزود: احتمال شکست حمایت ۶۰ هزار تومان بعید است و این رشد دلار در این هفته های گذشته تا محدوده۷۰ هزار تومان حاکی از تنش هایی که رخ داده است بود که موجب انحراف از روند تعادلی دلار شد.

4561/ت
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها