۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
بازدید:۶۲۶
آیا می‌دانید تا اینجای فصل کدام بازیکن موثرترین فوتبالیست لیگ بیست و سوم بوده است؟
کد خبر : ۸۲۷۱۶

فوتبال یک ورزش تیمی و گروهی است اما از افراد تشکیل شده و عملکرد هر فرد می‌تواند تاثیری مستقیم در سرنوشت یک تیم بگذارد. درست به همین دلیل است که جوایز انفرادی در فوتبال گاه ارزشی معادل جوایز تیمی دارند و در تمام دنیا برای انتخاب بهترین‌ها در هر پست، اصول قواعد و قوانین مشخصی تعریف می‌شود.


مثلاً در انتخاب بهترین یا موثرترین بازیکن ملاک تاثیر او در گل هاست. این یک حقیقت است که در فوتبال نتیجه تعیین کننده است و می‌ماند، درست به همین دلیل است که مهاجمان همیشه مشهورتر و محبوب‌ترند و دستمزدی بیشتر سایر بازیکنان می‌گیرند و بیشتر، جوایز انفرادی را به خود اختصاص می‌دهند.
موثرترین بازیکن کیست؟
در فوتبال برای انتخاب موثرترین و باارزش‌ترین بازیکن به تعداد گل‌های زده و گلسازی آن بازیکن نگاه می‌کنند. البته که به شکل علمی و حرفه‌ای المان‌های دیگری هم ملاک قرار می‌گیرد، مثلاً تعداد بازی آن بازیکن که نشان می دهد چقدر برای تیم مهم است. یا تعداد کارت‌هایی که گرفته که در نتیجه آن از یک یا چند مسابقه در طول فصل محروم شده باشد.
فاکتورهای منفی مثل اخراج از زمین و ۱۰ نفره شدن تیم یا رسیدن به حد نصاب اخطار و محرومیت از بازی بعدی - که در کشور ما برای اولین محرومیت ۴ اخطار لازم است و از آن به بعد با هر سه اخطار بازیکن یک جلسه محروم می‌شود - در قبال فاکتورهای مثبت مثل تعداد حضور در ترکیب اصلی، تعداد بازی کامل ۹۰ دقیقه، سنجیده می‌شوند.
فرق پاس گل با گلسازی
اما همیشه در همه جای دنیا تعداد گل و گلسازی ضریب بیشتری دارند. اینکه می‌گوییم گلسازی، تفاوتی با پاس گل دارد. بازیکنی که در محوطه جریمه حریف برای تیمش پنالتی می‌گیرد، اگر آن پنالتی به گل تبدیل شود در واقع گل‌سازی کرده و ارزشی معادل یک پاس گل دارد که برای او منظور می شود.
ملاک دعوت به تیم ملی و ارزش قرارداد
آیا می‌دانید در لیگ بیست و سوم و در حالی که ۲۴ بازی از ۳۰ هفته مسابقات سپری شده کدام بازیکنان بهترین‌ها در جدول موثرترین بازیکنان فصل ما هستند؟ یعنی همان ملاکی که مربیان تیم ملی باید به آن توجه کنند و سال بعد به صورت مستقیم روی رقم دستمزد بازیکن تاثیر دارد!
با این توضیح که ما فقط در این فرصت کوتاه افرادی را که نمره مثبت آنها دو رقمی باشد را معرفی می‌کنیم، این شما و این جدول موثرترین بازیکنان این فصل که تنها ۸ عضو دارد؛
۱- شهریار مغانلو (سپاهان) ۲۰
ستاره سپاهان و آقای گل فصل قبل ما تا اینجا که پنج ششم از طول فصل گذشته، رکورد گلزنی سال قبل خود را بهتر کرده است. شهریار تا اینجا ۱۴ گل زده و ۶ گل ساخته که چهار گل او از روی نقطه پنالتی و چهار بار هم برای تیمش پنالتی گرفته است.
شهریار از ۲۴ مسابقه این فصل سپاهان در ۲۱ مسابقه حضور داشته است. ۱۳ بازی کامل از سوت آغاز تا سوت پایان داور، ۶ بازی در ترکیب اصلی بوده که تعویض شده و ۲ بار هم به عنوان یار جانشین به میدان آمده است. او در این فصل دو کارت زرد هم از داوران دریافت کرده است
۲- رضا اسدی (سپاهان) ۱۴
رقیب فصل قبل شهریار و همبازی این فصل او نزدیک‌ترین و جدی‌ترین تعقیب کننده مغانلو در جدول موثرترین بازیکنان لیگ است. رضا اسدی هم مثل شهریار در ۲۱ بازی این فصل سپاهان حضور داشته و سه بازی را به طور کامل از دست داده است. او ۱۱ بازی کامل دارد، ۸ بار در ترکیب اصلی بوده و تعویض یا اخراج شده و دوبار به عنوان یار جانشین از روی نیمکت به زمین آمده است.
۱۰ گل شامل یک پنالتی و ۴ پاس گل تنها در دور رفت، کارنامه مثبت اسدی است که ۳ کارت زرد و یک کارت قرمز هم به عنوان نکته منفی دارد.
۳- ریکاردو آلوز (تراکتور) ۱۲
بهترین خارجی دو فصل اخیر فوتبال ما که سال قبل سلطان گلسازی شد، این فصل هم در صدر جدول گلسازان حضور دارد. مهندس تراکتور در ۲۲ بازی این فصل تیمش حضور داشته که در ۱۷ مسابقه به شکل کامل بازی کرده است. در ۵ مسابقه دیگر نیز او در ترکیب اصلی بود که یا تعویض و یا اخراج شد.
آلوز تنها بازیکنی است که تعداد گل‌سازی او دو رقمی شده و تاکنون ۱۰ پاس گل داده است. او ۲ گل هم زده، ۳ کارت زرد و یک کارت قرمز هم دارد.
۴- رحمان جعفری (شمس آذر و تراکتور) ۱۲
تنها بازیکنی که در جمع موثرترین‌های این فصل پیراهن دو تیم را در دور رفت و برگشت به تن کرده، ستاره دور رفت شمس آذر و خرید دور برگشت تراکتور است.
رحمان جعفری این فصل تنها یک بازی را از دست داده و در ۲۳ مسابقه حضور داشته است. ۸ بازی کامل، ۹ بار در ترکیب بود که تعویض شد و ۶ مسابقه هم به عنوان یار جانشین به میدان آمد. جعفری تنها یک کارت زرد دارد که دور رفت در لباس شمس آذر گرفت.
اما رحمان جعفری تا اینجای فصل ۹ گل به ثمر رسانده است. ۵ گل دوررفت برای شمس آذر و ۴ گل دور برگشت برای تراکتور، او ۳ گل نیز برای تیم‌هایش ساخته، دوگل دور رفت برای شمس آذر که یکی گرفتن پنالتی بود و یک پاس گل دور برگشت برای تراکتور. با توجه به یک بازی بیشتر نسبت به آلوز، رحمان در پله چهارم می‌ایستد.

 


۵- رضا جعفری (ملوان) ۱۲
پنجمین بازیکن موثر این فصل رکوردی مشابه نفر سوم و چهارم دارد. او هفت گل برای ملوان زده که یکی از آنها از نقطه پنالتی بود. ۵ پاس گل هم برای قوی سفید داده و یک کارت زرد هم دارد.
رضا جعفری تنها بازیکن در این فهرست است که در هر ۲۴ بازی این فصل حضور داشته است و به خاطر همین تعداد بازی بیشتر در جایگاه پنجم ایستاده است. جالب اینکه رضا جعفری تنها دو بازی کامل دارد، ۲۰ بار در ترکیب اصلی بوده و تعویض شده و ۱۲ بار از روی نیمکت به زمین آمده است.
۶- روبرتو تورس (گل گهر) ۱۰
دومین خارجی در جمع ۸ بازیکن برتر این فصل دو رقیب با کارنامه مشابه دارد اما از هر دو نفر کمتر بازی کرده است.
تورس با تنها حضور در ۱۶ مسابقه این فصل کمترین حضور را در این لیست دارد. او ۷ بازی از سوت آغاز تا پایان داور حضور داشته و ۹ بار نیز در ترکیب بوده که تعویض شده است. تورس با دریافت ۴ کارت زرد یک جلسه محرومیت دارد و حاصل کار او پنج گل (یکی از نقطه پنالتی) و ۵ پاس گل است.
۷- محمدرضا سلیمانی (ملوان) ۱۰
مهاجم نوک ملوان در این فصل با یک کارنامه درخشان باعث شده که قوی سپید در کنار سپاهان تنها تیمی باشد که دو نماینده در جمع ۸ بازیکن موثر فصل دارد. با این یادآوری که رحمان جعفری دور رفت بازیکن شمس آذر بود و دور برگشت همبازی آلوز در تراکتور شد.
سلیمانی در ۱۷ بازی این فصل برای ملوان به میدان رفت. ۵ بازی کامل، ۸ بار در ترکیب بود که تعویض شد و ۴ مسابقه نیز به عنوان یار جانشین به میدان آمد. حاصل کار او ۷ گل که دو تا از نقطه پنالتی بود و ۳ گلسازی - شامل گرفتن دو پنالتی و یک پاس گل - است. سلیمانی دو کارت زرد هم دارد.
۸- ابوالفضل جلالی (استقلال) ۱۰
هشتمین و آخرین بازیکنی که این فصل نمره مثبت در کارنامه فردی خود را دو رقمی کرده است، ستاره استقلال و دفاع چپ این تیم است، تنها مدافع در جمع بهترین بازیکنان!
جلالی در ۲۳ مسابقه این فصل برای استقلال به میدان رفته، ۹ بازی کامل، ۱۲ بار تعویض شده و ۲ بار به عنوان تعویضی به زمین آمده است. حاصل کار او یک گل و ۹ پاس گل بوده و مثل مهندس تراکتور هیچ پنالتی در کارنامه او به چشم نمی‌خورد.
جلالی ۴ کارت زرد هم دارد که باعث باعث از دست دادن تنها مسابقه فصل برای او شد.
۳ تیم با بیش از یک نماینده
می‌بینید که در جمع ۸ بازیکن موثر این فصل یک مدافع، سه هافبک و چهار مهاجم حضور دارند. از شش تیم که سهم سپاهان و ملوان دو بازیکن است و استقلال، تراکتور، گل گهر و شمس آذر نیز در این جمع نماینده دارند. با یادآوری انتقال رحمان....
موثرترین بازیکن هر تیم کیست؟
اما موثرترین بازیکن هر تیم در جمع ۱۶ تیم حاضر در لیگ بیست و سوم با توجه به همین معیارها چه کسی است؟
برای جواب این سوال همراه ما بمانید، با این توضیح که تیم‌ها بر اساس حروف الفبا ردیف شده اند؛
آلومینیوم اراک - مهدی لموچی ۸
۵ گل (یکی پنالتی) و ۳ پاس از وینگر جوانی که مجتبی حسینی با خود از پیکان به اراک برد. او این فصل در ۲۳ بازی آلومینیوم حاضر بوده، ۹ بازی کامل و ۱۴ مسابقه در ترکیب اصلی که تعویض و یک بار هم اخراج شده است. لموچی یک کارت زرد و یک کارت قرمز هم دارد.
استقلال تهران - ابولفضل جلالی ۱۰
آمار کامل ستاره استقلال را در جمع بهترین‌های لیگ دیده‌اید
استقلال خوزستان - جواد آقایی پور ۶
۵ گل و ۱ پاس، بدون پنالتی. در حالی که همه از خریدهای خوب خارجی استقلال خوزستان در دور برگشت حرف می‌زنند هنوز جواد آقایی‌پور موثرترین بازیکن این تیم است. مهاجمی که ۲۳ بازی برای استقلال خوزستان حضور داشته و به خاطر دریافت ۶ کارت زرد یک مسابقه محروم بوده است. ۱۷ بازی کامل، ۴ بار در ترکیب بوده که تعویض شده و دو بار به عنوان یار جانشین به میدان آمده است.
پرسپولیس - مهدی ترابی ۸
۲ گل و ۶ پاس. ستاره پرسپولیس در سال‌های اخیر هنوز هم موثرترین بازیکن این تیم است. ترابی این فصل روی ۸ گل تیمش تاثیر داشته که برخلاف فصول گذشته هیچ کدام آنها پنالتی نبود. ترابی در ۲۲ بازی در این فصل هیچ کارتی نگرفت، چهار بازی کامل، ۱۶ بار در ترکیب بود که تعویض شد و دو بار هم از روی نیمکت به زمین آمد.
پیکان تهران - حامد پاکدل ۹
۶ گل و ۳ پاس، مهاجمی که پرسپولیس او را نخواست آماری بهتر از همه پرسپولیسی‌ها در این فصل دارد! از ۶ گل او دو گل از نقطه پنالتی بوده و یک بار هم برای تیمش پنالتی گرفته است. پاکدل در ۲۳ بازی این فصل ۷ بازی به شکل کامل بازی کرد، ۱۲ بار تعویض شد و ۴ بازی از روی نیمکت به میدان آمد. او یک کارت زرد هم دارد.
تراکتور تبریز - ریکاردو آلوز ۱۲
آمار مهندس تراکتور را در جمع بهترین‌ها دیده‌اید.
ذوب آهن اصفهان - محمدجواد محمدی ۹
۷ گل ۲ پاس، مهاجم ذوب آهن که نیم فصل پرسپولیس او را می‌خواست روی ۹ گل و بدون پنالتی تاثیر داشته است. محمدی در ۲۳ مسابقه این فصل ۵ بازی کامل داشته، ۱۶ بار تعویض شده و دو بازی به عنوان جانشین از روی نیمکت به میدان آمده است. او دو کارت زرد هم دارد.

مهاجم پرسپولیسی، موثرترین بازیکن لیگ/ یک مدافع باارزش ترین بازیکن استقلال/ سهم بیشتر سه تیم شهرستانی از ۸ جواهر فصل


سپاهان اصفهان - شهریار مغانلو  ۲۰
آمار موثرترین بازیکن این فصل را در بالا آورده‌ایم
شمس آذر قزوین - پوریا سرآبادانی ۷
اگر رحمان جعفری به تراکتور نمی‌رفت و یا اگر علی اصغر اعرابی پیراهن سپاهان را به تن نمی‌کرد، شاید حالا این عنوان به کاپیتان جوان شمس آذر نمی‌رسید اما سرآبادانی با هفت گل که سه تای آن از نقطه پنالتی بوده، موثرترین بازیکن تیم خود آن هم در پست هافبک دفاعی است. او در هر ۲۴ بازی این فصل حضور داشته، ۱۹ بازی کامل، ۳ بار تعویض شده و دو بار به عنوان تعویضی آمده و دو کارت زرد هم دارد.
صنعت نفت آبادان - طالب ریکانی ۷
۵ گل و ۲ پاس مثل تمام سال‌های گذشته از کاپیتان کهنه کار برزیلی‌ها موثرترین بازیکن تیم ساخته است. از پنج گل ریکانی دو گل از نقطه پنالتی به ثمر رسیده و در کنار یک پاس گل، یک پنالتی هم برای تیمش گرفته است. ریکانی هم در هر ۲۴ بازی صنعت نفت زیر نظر ۳ سرمربی حضور داشت. ۱۶ بازی کامل، ۵ بار در ترکیب اصلی که تعویض شد و ۳ بار به عنوان تعویضی به میدان آمد. طالب یک اخطار هم دارد.
فولاد خوزستان - ساسان انصاری ۸
۳ گل و ۵ پاس برای کاپیتان فولاد که عبدالله ویسی مثل مربیان قبلی به او اعتماد ندارد! انصاری هر سه گل خود را دور رفت زد که یکی از نقطه پنالتی بود. او ۵ پاس گل هم داده و در ۲۳ بازی این فصل ۱۴ بازی کامل دارد، ۷ بار از زمین بیرون رفته که یک مسابقه به خاطر کارت قرمز بود. دو بار هم تعویضی به زمین آمده که در دو بازی آخر این تیم بوده است! انصاری علاوه بر یک کارت قرمز، سه کارت زرد هم دارد.
گل گهر سیرجان - روبرتو تورس ۱۰
آمار ستاره اسپانیایی گل گهر را در جمع بهترین‌ها دارید.
مس رفسنجان - جلال علی محمدی ۷
۵ گل و ۲ پاس، کاپیتان کنار گذاشته شده سپاهان این فصل ستاره مس رفسنجان بوده است. از ۵ گل علی محمدی یکی از نقطه پنالتی به ثمر رسیده و در ۲۲ بازی این فصل زیر نظر الهامی و نوید کیا ۱۴ بازی کامل دارد. سه بار از زمین بیرون رفته و ۵ بار به عنوان جانشین به میدان آمده است. علی محمدی سه کارت زرد و یک کارت قرمز هم دارد.
ملوان انزلی - رضا جعفری ۱۲
آمار ستاره ملوان را در جمع بهترین‌ها دارید.
نساجی مازندران - محمدرضا آزادی ۴
نساجی تنها تیم لیگ برتری‌ است که دو بازیکن با آماری بسیار ضعیف در یک رده دارد. محمدرضا آزادی ۴ گل برای این تیم زده، در ۲۱ حضور خود که ۱۴ بازی را کامل بازی کرد و ۷ بار از ترکیب بیرون رفت. با ۴ کارت زرد که بازی این هفته برابر تراکتور محروم بود. اما حسین زامهران وینگر با تجربه نساجی هم ۴ امتیاز دارد که حاصل یک گل زده و سه پاس گل است اما در ۲۲ بازی، شامل ۷ بازی کامل، ۱۱ بار در ترکیب که تعویض شد و ۴ بار به عنوان تعویضی به میدان آمد. او ۳ کارت زرد هم دارد.
هوادار تهران - امین قاسمی نژاد ۸
۵ گل و ۳ پاس از وینگر باتجربه با وجود مصدومیت سنگین هنوز هم بهترین بازیکن هوادار ساخته است. او بدون پنالتی ۵ گل زده و سه پاس گل داده و البته یک ضربه پنالتی را برابر شمس آذر هدر داد! قاسمی‌نژاد در ۱۹ بازی این فصل ۹ بازی کامل کرد، ۹ بار در ترکیب بود و تعویض شد و یک بار به عنوان جانشین به میدان آمد و با دریافت ۴ کارت زرد، یک بار طعم محرومیت را چشید.
می‌بینید که در جمع بهترین‌های ۱۶ تیم یک مدافع، چهار هافبک میانی، ۵ وینگر و بقیه مهاجم هستند!

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها