۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
بازدید:۱۵۹۲
صد آنلاین | روستا گوران قشم مهمترین مرکز لنج سازی ایران بوده و بافت سنتی و بومی این روستا مانند موزه‌ای زنده که بازگو کننده تاریخ خود است، شما را به بازدید از خود دعوت می‌کند
کد خبر : ۷۶۹۵۰

به گزارش صد آنلاین ، روستا گوران قشم مهمترین مرکز لنج سازی ایران بوده و بافت سنتی و بومی این روستا مانند موزه‌ای زنده که بازگو کننده تاریخ خود است، شما را به بازدید از خود دعوت می‌کند. در این روستا می‌توانید کشتی‌های بزرگ (لنج) مسافری و باربری این منطقه را ببینید و همزمان نحوه‌ی ساخت آن‌ها را نیز تماشا کنید. به همین دلیل می‌توان آن را یکی از معروف‌ترین جا‌های دیدنی قشم نامید.

 

 

 

 


 

روستای گوران جزیره قشم
گوران یعنی چه؟
گوران به معنی گبران بوده که در طول زمان به این واژه تبدیل شده است. علت این موضوع نیز حضور و سابقه‌ی بالای زندگی زرتشتیان در این منطقه می‌باشد.
روستا گوران قشم کجاست؟
روستای گوران قشم در فاصله‌ی ۴۰ کیلومتری و فاصله ۳۸ دقیقه‌ای از قشم قرار گرفته و آب و هوای گرم و مرطوب دارد. جهت رفتن به این روستا از طریق هوایی، مسیری ۳۴ دقیقه‌ای از فرودگاه قشم تا گوران را در پیش خواهید داشت. همچنین می‌توانید به صورت زمینی از بندرعباس، جزیره چارک و سپس به وسیله شناور خود را به قشم برسانید، در انتها با کرایه خودرو، فاصله قشم تا شهر گوران را طی نمایید.

لنج سازی روستای گوران قشم
از جاذبه‌های این روستا دیدن لنج سازی و تعمیرات آن می‌باشد، نشستن پای صحبت ناخدای سالخورده و دیدن لنجی پر ترک و شکسته که داستان‌های بسیار در خود داشته می‌تواند برای شما جذاب باشد. پیشنهاد می‌شود در مراجعه به این منطقه دوربین عکاسی مناسب همراه خود داشته باشید. جهت عکاسی از کارگاه لنج سازی بایستی به منطقه چاهکوه و در نزدیکی گوران مراجعه نمایید.

این روستا سابقه بسیار بالایی در صنعت لنج سازی داشته به گونه‌ای که لنج‌ها با نیروی انسانی و ابزارآلات ابتدایی ساخته می‌شوند. در ساخت لنج‌ها از چوب‌هایی مانند ساج، فینی، منتیگ، و تنه درختان کرت، کنار هندی، کهور استفاده می‌شوند. دیدن نحوه‌ی ساخت لنج‌های این روستا توسط استادان و بدون هیچ طرح و نقشه قبلی و فقط با تصویر‌های ذهنی و گرفتن ارتباط با این اساتید و نشستن پای صحبت آن‌ها بسیار لذت بخش خواهد بود. لنج سازی دارای روستای گوران قشم قدمتی بیش از ۱۰۰ داشته که دیدن و عکاسی لنج‌های غول پیکر منطقه خالی از لطف نیست.

لنج‌ها کشتی‌هایی کوچکی بوده که به صورت باری و مسافری ساخته شده و بیشتر در خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند رفت آمد می‌کنند. بیشتر لنج‌های منطقه‌ی هرمزگان برای تعمیرات به این روستا می‌روند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها