۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
بازدید:۱۷۸۴
صد آنلاین | این دره در طرقبه مشهد و در جاده‌ای که به سمت روستای کلات آهن می‌رود، قرار دارد.
کد خبر : ۷۶۴۸۲



به گزارش صد آنلاین ، این دره در طرقبه مشهد و در جاده‌ای که به سمت روستای کلات آهن می‌رود، قرار دارد. در واقع دشت ارغوان، از غرب به روستای کلاته آهن و از شمال به کوهستان‌های «بینالود» و «تخت رستم» محدود شده است. برای رسیدن به دره ارغوان باید از یک مسیر فرعی آسفالت عبور کنید تا زمانی که بتوانید بوته‌های بنفش رنگ ارغوان را به چشم ببینید. اگر کمی جلوتر بروید می‌توانید منظره شگفت‌انگیزی از گل‌های ارغوان را در کنار برکه‌ای زیبا ببینید. ارغوان درختی است که بین ۳ تا ۱۰ متر رشد می‌کند و گل‌هایی قلبی شکل به رنگ بنفش ارغوانی دارد. این گل‌ها روی همه قسمت‌های درخت رشد می‌کند و جلوه خاصی به درختچه‌ها می‌دهند.

 

 

 


دره ارغوان کجاست

آدرس: ۳۰ کیلومتری غرب مشهد، کیلومتر هفت جاده طرقبه به روستای کلاته آهن، دره ارغوان


علت نام‌گذاری دشت ارغوان
اگر از دور به این دشت نگاه‌کنید، شاهد زمینی سراسر بنفش رنگ خواهید بود. همانطور که پیش از این گفتیم، این دره به درختچه‌های بنفش ارغوانش معروف است. وسعت این منطقه حدود ۱۷۰ هکتار است که گونه‌های کمیابی از این گیاه را در خود جای داده است. دشت ارغوان فقط یک ماه در سال، ارغوانی است و در بقیه ماه‌ها علفزاری است که بوته‌های ارغوان آن، بدون گل هستند و شبیه به خس و خاشاک به نظر می‌رسند. ارغوان درختچه‌ای است که ارتفاع آن گاهی به ۱۰ متر هم می‌رسد و دارای گل‌های بنفش با برگ‌های قلبی شکل است. جالب است این را نیز بدانید که شکل برگ‌های این گیاه باعث شده که بسیاری آن را با نام درخت عشق نیز بشناسند

بهترین زمان بازدید از دره ارغوان
شهر مشهد دارای آب و هوای معتدلی است که سفر به آن را تقریباً در تمام فصول سال ممکن می‌کند. طبیعت این شهرستان، به خصوص در دشت ارغوان و طرقبه که در ییلاق استان خراسان رضوی قرار گرفته‌اند، در روز‌های گرم سال بسیار مطلوب و دلپذیر است و شما می‌توانید بهار و اواخر شهریور را برای سفر به این ناحیه انتخاب کنید. البته لازم به ذکر است که درختچه‌های ارغوان فقط یک ماه از سال شکوفه می‌دهند پس دشت ارغوان در سایر روز‌های سال شبیه به سایر دشت‌ها و بیابان‌ها می‌شود. پس بهترین زمان برای بازدید از این دره، اردیبهشت ماه است؛ زیرا گل‌های ارغوان از اواخر فروردین شکوفه می‌دهند و تا اوایل خرداد باقی می‌مانند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها