۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۰
بازدید:۲۲۰۶
صد آنلاین | قبل از هر چیز ابتدا باید این را بدانید که ژئوپارک یعنی چه و معنا و مفهومش چیست. بنا بر تعریف علوم زمین یونسکو، ژئوپارک به منطقه‌ای وسیع با محدوده و مرزهای مشخص گفته می‌شود که در آن محدوده، چندین پدیده زمین‌شناسی و همچنین آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در ضمن این محدوده باید نقش مؤثری را در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود ایفا کند.
کد خبر : ۷۶۰۱۳

به گزارش صد آنلاین ، قبل از هر چیز ابتدا باید این را بدانید که ژئوپارک یعنی چه و معنا و مفهومش چیست. بنا بر تعریف علوم زمین یونسکو، ژئوپارک به منطقه‌ای وسیع با محدوده و مرز‌های مشخص گفته می‌شود که در آن محدوده، چندین پدیده زمین‌شناسی و همچنین آثار تاریخی، فرهنگی و طبیعی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. در ضمن این محدوده باید نقش مؤثری را در توسعه اقتصادی جوامع پیرامون خود ایفا کند.

 

 

 

 




سازمان جهانی یونسکو با ثبت این ژئوپارک‌ها قصد دارد تا با ارتقا دانش مردم در رابطه با علوم زمین و همچنین با مشارکت و همکاری مردم، از میراث زمین‌شناختی به بهترین نحو حفاظت و نگهداری شود.
قشم بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس است و هر چیزی که از طبیعت بخواهید را دارد. سواحل زیبا، دره، غار و حتی جنگلی که درختانش در آب ریشه دارند، همه‌ی این‌ها قشم را به یکی از خاص‌ترین مناطق گردشگری تبدیل کرده‌اند. اگر تا به حال فکر می‌کردید جنگل و دریا را فقط در شمال می‌توانید در کنار هم ببینید، بد نیست سری به قشم بزنید تا جلوه‌های بی‌نظیر و متنوعی از طبیعت را تماشا کنید.

ژئوپارک چیست
همین تنوع زیستی منحصربه‌فرد و فراوانی گونه‌های گیاهی و جانوری، باعث شده است که ژئوپارک قشم نیز به‌عنوان یکی از ژئوپارک‌های جهان و در واقع اولین ژئوپارک خاورمیانه، ثبت شود.


ژئوپارک قشم در ابتدا محدوده‌ای به مساحت حدوداً ۳۰۰ کیلومترمربع از غرب جزیره قشم را در بر می‌گرفت؛ اما از سال ۹۶، کل جزیره قشم، جزیره هنگام و جنگل‌های حرا نیز به این مجموعه اضافه شدند. ژئوپارک‌ها از نظر گردشگری و زمین‌شناسی دارای اهمیت فراوانی هستند و این‌گونه نیست که در هر کجای دنیا بتوانید ژئوپارک‌ها را ببینید.


اما با وجود ژئوپارک قشم در جنوب کشورمان، این فرصت برای ما فراهم شده تا از نزدیک شاهد یکی از ژئوپارک‌های جهانی باشیم؛ فقط کافی است با خرید بلیت به قشم برویم، به همین سادگی!


اگر دنبال زیباترین شهر جنوب برای سفر در پاییز و زمستان می‌گردید، قشم با داشتن چنین جاذبه‌ای در دل خود در صدر جدول پیشنهاد‌های ما قرار می‌گیرد.

به قشم که سفر کنید، در هر گوشه و کنار جزیره می‌توانید از دوره‌های مختلف زمین‌شناسی آثار باارزشی را ببینید و غرق در شگفتی شوید. برخی از این آثار قدمتشان به میلیون‌ها سال قبل می‌رسد.


ضمن این که بستر‌های ساحلی صخره‌ای، مرجانی و ماسه‌ای و همچنین جنگل‌های مانگرو به‌عنوان یکی از ارزشمندترین و شگفت‌انگیزترین اکوسیستم‌های جنگلی دنیا، در ژئوپارک قشم در کنار هم دیده می‌شوند.


البته این‌ها به طور پراکنده در کل پهنه خلیج‌فارس وجود دارند؛ اما در قشم در یک محدوده قرار دارند و با سفر به جزیره قشم این جاذبه‌ها را یک‌جا و در کنار هم خواهید دید.


پیشینه ژئوپارک قشم

ژئوپارک قشم اولین ژئوپارک خاورمیانه و تنها ژئوپارک ایران در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها محسوب می‌شود که در سال ۱۳۸۵ هجری شمسی (۲۰۰۶ میلادی) به ثبت رسید. در ضمن این ژئوپارک جزو نخستین ژئوپارک‌هایی بوده که ثبت شده؛ چرا که به طور کل شبکه ژئوپارک‌های جهانی با پشتیبانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ میلادی به وجود آمده است.


همان‌طور که گفتیم ژئوپارک قشم ابتدا فقط شامل بخشی از غرب جزیره قشم می‌شد؛ اما در اردیبهشت ۹۶ کل جزیره قشم، جزیره هنگام در جنوب قشم و جنگل‌های حرا نیز به آن اضافه شدند. این نکته را هم باید بدانید که ژئوپارک جزیره قشم تا به حال با فراز و فرود‌های زیادی مواجه شده و بار‌ها در معرض حذف از ژئوپارک‌های جهان قرار گرفته است.


اتفاقی که در سال ۹۱ افتاد و این ژئوپارک به دلیل رعایت نکردن معیار‌های ثبت جهانی، از فهرست یونسکو حذف شد. البته در سال ۹۶ با تلاش مسئولان و همکاری مردم منطقه، دوباره به لیست ژئوپارک‌های جهانی یونسکو اضافه شد.


سازمان‌های جهانی در پی حمایت از ژئوپارک‌ها، از کشور‌های میزبان انتظار دارند نهایت تلاش خود را برای مراقبت از آن منطقه به خرج دهند. درباره ژئوپارک قشم هم باید به این موضوع توجه شود؛ زیرا در صورت بی‌توجهی به استاندارد‌های یونسکو، خطر حذف باز هم ژئوپارک جزیره را تهدید می‌کند. حقیقتاً که حیف است قدر چنین جاذبه کمیاب و ارزشمندی دانسته نشود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها