۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
بازدید:۷۰۰
صد آنلاین | شاید تا همین سه چهار سال پیش وقتی حرف از ساحل و دریا می‌شد، فقط سواحل شمال کشور به ذهن می‌آمد که البته مسافت کم‌تر و نزدیکی به پایتخت هم در این موضوع تأثیرگذار است.
کد خبر : ۷۶۰۱۲

به گزارش صد آنلاین ، شاید تا همین سه چهار سال پیش وقتی حرف از ساحل و دریا می‌شد، فقط سواحل شمال کشور به ذهن می‌آمد که البته مسافت کم‌تر و نزدیکی به پایتخت هم در این موضوع تأثیرگذار است.

 

 

 




اما حالا حتی با وجود فاصله بیش‌تر و طولانی بودن مسیر، جمعیت زیادی راهی سواحل زیبا و خارق‌العاده جنوب کشور مانند ساحل نقره‌ای قشم می‌شوند. اما برویم سراغ ساحل نقره‌ای و جذابیت‌های آن.
در وصف ساحل نقره‌ای این‌طور برایتان بگوییم که انگار آسمان به زمین آمده است. آسمان پرستاره و درخشان شب را تصور کنید؛ اما سر به هوا نباشید؛ این آسمان پرستاره در جزیره هنگام دقیقاً زیر پای شما خواهد بود. ساحل نقره‌ای هنگام با شن‌ها و ماسه‌های براقی که چشمان هر گردشگری را به خود خیره می‌کند، آسمانی بر روی زمین است.


این ساحل درخشان که جزو منحصربه‌فردترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های جنوب محسوب می‌شود، از چیزی که در عکس‌ها می‌بینید بسیار زیباتر است و پیشنهاد می‌کنیم که برای رفتن به آنجا معطل نکنید. سفر به هنگام و ساحل نقره‌ای قشم می‌تواند به یکی از بهترین سفر‌های عمرتان تبدیل شود.
ساحل شن های نقره ای قشم
تماشای رقص دلفین‌های بامزه در میان آب‌های خلیج‌فارس نیز دلیل دیگری است که گردشگران را به جزیره هنگام می‌کشاند. در ضمن هنگام نسبت به سایر جزایر جنوب، بومی‌تر و بکرتر است؛ به همین خاطر کسانی که به دنبال آرامش در مناطق بکر هستند و از آشنایی با فرهنگ بومی لذت می‌برند، تجربه‌هایی بی‌نظیر و لحظاتی فراموش‌نشدنی در سفر به هنگام و ساحل نقره‌ای برایشان رقم می‌خورد.


یکی دیگر از جزایر شگفت‌انگیز و کمتر شناخته شده جنوب ایران، جزیره لارک است؛ جایی که در آن ساحل درخشان هم پیدا می‌کنید!


از نظر علمی چرا این ساحل درخشان است؟

شاید کنجکاو این موضوع باشید که چرا ساحل نقره‌ای قشم درخشان است و دلیل علمی آن چیست. محققان زمین‌شناسی می‌گویند علت درخشندگی ساحل نقره‌ای، وجود کانی‌های معدنی براق است که در واقع وقتی خورشید می‌تابد یا ماه در آسمان پیدا می‌شود، این ذره‌ها نور خورشید و ماه را منعکس می‌کنند و می‌درخشند.


همچنین صدف‌های پودر شده و فیتوپلانگتون‌ها نیز نور را بازتاب می‌دهند و باعث درخشش ساحل می‌شوند، به طوری که انگار در ساحل اکلیل پاشیده‌اند. این ویژگی سبب شده تا ساحل نقره‌ای به یک منطقه رؤیایی با چشم‌نوازترین منظره‌ها تبدیل شود.
نحوه پدید آمدن ساحل شن‌های نقره‌ای قشم

کانی‌های درخشانی که در ساحل نقره‌ای وجود دارند، در دوره‌های مختلف زمین‌شناسی بر اثر فرسایش پودر شده‌اند و این جاذبه طبیعی منحصربه‌فرد و ارزشمند را پدیده آورده‌اند. البته از آنجایی که در سال‌های اخیر سفر به این منطقه افزایش یافته است.


متأسفانه برخی از گردشگران ناآگاه، خاک و شن این ساحل را با خودشان برده‌اند و به زیست منطقه آسیب رسانده‌اند. به‌خاطر این مسائل، اخیراً محدودیت‌هایی برای رفتن به ساحل در نظر گرفته شده است و این امکان وجود دارد که اجازه قدم زدن در ساحل نقره‌ای به مسافران داده نشود. اما نگران نباشید، از روی کشتی یا لنج، از فاصله تقریباً نزدیکی می‌توانید ساحل نقره‌ای قشم را تماشا کنید.


در نهایت این که خاک ساحل نقره‌ای حاصل میلیون‌ها سال فرسایش سنگی و فعالیت آتش‌فشان است، بنابراین تجدیدپذیر نیست. به‌عنوان گردشگران مسئول و آگاه وظیفه همه ماست که وقتی به ساحل نقره‌ای می‌رویم، مراقب محیط‌زیست آنجا باشیم.

 

آدرس ساحل نقره ای قشم و بهترین مسیر دسترسی به آن

 

آدرس: استان هرمزگان، شهرستان قشم، جزیره هنگام، ساحل نقره‌ای

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها