آخرین اخبار
۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
بازدید:۲۰۵۸
صد آنلاین | اکثر ما ترجیح می‌دهیم تعطیلات آخر هفته را در شمال کشور بگذرانیم. پاییز و زمستان هم بهترین فرصت برای سفر به جزایر زیبای جنوبی است. قشم و کیش از آبان تا پایان فروردین هر سال، بالاترین میزان گردشگرپذیری را ثبت می‌کنند.
کد خبر : ۷۵۵۱۸

به گزارش صد آنلاین ، استانی با جاذبه‌های گردشگری فراوان که شاید کمتر به آن پرداخته شده است، اما شهرت تاریخی و جهانی دارند.
خلیج نایبند عسلویه، روستاهای کهن و تاریخی که قدمتی متعلق به سلسله هخامنشیان دارند و گنبد نمکی جاشک ، تنها بخشی از جاهای دیدنی بوشهر هست

 

 

 


گنبد نمکی جاشک

گنبد نمکی چیست؟

اگر تا کنون اسم گنبد نمکی را هم نشنیده‌اید، خوب است بدانید که این پدیده‌های طبیعی، کلاس‌های رایگان زمین‌شناسی هستند!
البته اکنون در کتاب درسی جغرافیای سال دهم به این مبحث پرداخته شده و به‌نظر می‌رسد نسل جدید، اطلاعات زمین‌شناسی و جغرافیایی بیشتری داشته باشند.
نمک، سولفات پتاس، آهن و مخازن نفتی موجود در این گنبدها، همواره یکی از سوژه‌های مهم برای محققان بوده است.
بنابراین برخورداری از گنبدهای نمکی، علاوه‌ براینکه سبب جذب گردشگر برای تماشای زیبایی‌های ظاهری آن‌ها می‌شود، ذخایر مهم نفت، گاز و مواد معدنی نیز محسوب می‌شود.
در کشور ما در استان‌های زیادی از جمله چهارمحال و بختیاری، قم، آذربایجان شرقی و سمنان، گنبد نمکی وجود دارد، اما گنبد نمکی جاشک واقع در بوشهر، عنوان بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را نیز نصیب خود کرده و از این رو بسیار حائز اهمیت است‌.

 

گنبد نمکی جاشک

 


گنبد نمکی جاشک کجا واقع شده است؟

در فاصله ۱۴۴ کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر، گنبد نمکی جاشک، واقع شده است که ۵۵ کیلومتر با شهر خورموج و ۱۵ کیلومتر با شهر کاکی فاصله دارد.
این گنبد در میان دو شهرستان دشتی و دیر قرار گرفته است و وسعت کوه نمک، نزدیک به ۴ هزار هکتار است.
گنبد نمکی بوشهر در میان چهار روستای گنخک، جاشک، باغان و درویشی احاطه شده است.
اهمیت گنبد نمکی جاشک

همان‌طور که پیشتر نیز گفته شد، گنبد نمکی جاشک، بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه است. فارغ از ابعاد این پدیده طبیعی، خوب است بدانید که قدمت آن به بیش از ۶۰۰ میلیون سال می‌رسد!
حتی اگر این گنبد از لحاظ بصری هم جذاب نبود، تماشای یک پدیده چند صد میلیون ساله هیجان‌انگیز بود.
گنبد نمکی استان بوشهر در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است و از این جهت نیز حفظ آن بسیار مهم است.
این گنبد، یک گنبد نمکی فعال محسوب می‌شود و به سبب دلایلی که عنوان شد، سالانه توجه محققان بسیاری را از سراسر جهان به سمت خود جلب می‌کند و از مقاصد مهم ژئوتوریسم محسوب می‌شود.

 


گنبد نمکی جاشک؛ بزرگ‌ ترین گنبد نمکی خاورمیانه

پیشینیان وقتی نمی‌توانستند از علت پدیده‌های طبیعی سر دربیاورند، فلسفه وجودی آن را به افسانه‌ها گره می‌زدند.
گنبد نمکی جاشک نیز از این قاعده مستثنی نیست. شاید برایتان جالب باشد که بدانید هنوز قدیمی‌ترهای این منطقه اعتقاد دارند که نباید به حوالی گنبد نمکی رفت، چراکه آن‌ها معتقدند اجنه در این مکان خانه دارند!
حتی سوراخ طبیعی در گنبد که به سبب فرسایش به‌وجود آمده نیز دودکش جن، لقب گرفته است. برخی دیگر معتقدند که این گنبد، منزل دیوی بوده است و به این ترتیب از حریم قلمرو خود محافظت می‌‌کرد.
عظمت گنبد نمکی جاشک به حدی است که فارغ از تماشایی بودن آن، سالانه محققان بسیاری را نیز به سمت خود می‌خواند تا از نزدیک، بزرگ‌ترین گنبد نمکی خاورمیانه را بررسی کنند.

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها