۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
بازدید:۲۰۰۹
صد آنلاین | خانه لاری‌ها در یکی از قدیمی‌ترین مناطق یزد به نام محله فهادان قرار گرفته است.
کد خبر : ۷۴۸۵۸

به گزار ش صد آنلاین ، موقعیت مکانی این خانه فرصت قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های یزد با حال و هوای سنتی را برابتان فراهم می‌کند. این خانه در زمان سلطنت قاجاریه محل سکونت لاری‌های مهاجری بود که حدود ۲۷۰ سال پیش برای تجارت به شهر یزد مهاجرت کرده بودند و تا اواخر دوران پهلوی نیز محلی برای سکونت اعیان و اشرافیان بود.

 

 

 

خانه لاری‌ ها یزد

 

خانه لاری‌ ها یزد

 

 


اما پس از آن به دلایل موروثی این خانه به مدت تقریبا ۵۰ سال از رونق افتاد و به صورت متروکه رها شد که باعث شد قسمت‌هایی از آن تخریب شود. بعد‌ها خانه لاری‌ها در سال ۱۳۶۳ توسط میراث فرهنگی خریداری شد و با همت این سازمان بخش‌های آسیب دیده مورد بازسازی قرا گرفت. اکنون امروزه علاوه بر بازدید از قسمت‌های این خانه می‌توانید از اسناد ملی که در آن قرار گرفته نیز دیدن کنید.
این خانه زیبا با دارا بودن۶ خانه، ۳ حیاط، ۲۲ اتاق و بخش‌های مختلفی، چون ایوان‌ها، تالار‌ها و سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی قرار گرفت.
معماری و بخش‌های مختلف خانه لاری‌ها

معماری خانه لاری‌ها بسیار چشم نواز است و در بدو ورود به این خانه زیبایی‌های بسیارش مانند در‌ها و پنجره‌ها با شیشه‌های رنگی نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. دورتادور حیاط اتاق‌هایی را می‌بینیم که به طرز ماهرانه‌ای به نقاشی و آینه کاری مزین شده است.
جالب است بدانید معماری خانه‌لاری‌ها به سبک اسلامی است و به گونه‌ای می‌باشد که در آن سعی شده به فضا‌های خصوصی احترام گداشته شود، همبستگی بین این فضا‌ها حفظ شود و قسمت‌های اصلی سکونت از نگاه نامحرمان دور بماند.
در بخش اصلی خانه با حیاط بزرگی روبه‌رو می‌شوید که در وسط آن حوضی زیبا جا خوش کرده است. بر روی این حوض تخت چوبی با ارتفاع سه پله قرار گرفته که به آن سایه نشین می‌گویند و در واقع ایده‌ای مناسب برای نجات از گرمای یزد به خصوص در فصل تابستان و بدون امکاناتی مانند کولر بوده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها