۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۱
بازدید:۴۶۷
صد آنلاین | در جنوب غربی شهرستان ایذه یکی از منحصر به فرد‌ترین بنا‌های تاریخی ایران یعنی غار اشکفت سلمان ایذه واقع شده است.
کد خبر : ۷۴۷۸۱

به گزارش صد آنلاین ، در جنوب غربی شهرستان ایذه یکی از منحصر به فرد‌ترین بنا‌های تاریخی ایران یعنی غار اشکفت سلمان ایذه واقع شده است. این بنا از جهات مختلفی برای باستان شناسان و البته گردشگران اهمیت دارد. به همین جهت است که هر ساله طیف زیادی از مردم برای بازدید از آن راهی ایذه می‌شوند.

 

 

 

 

 


غار اشکفت سلمان

 


این غار در سه کیلومتری ایذه و در انتهای یک دره واقع شده است. در این ناحیه یک اتاقک در دل سنگ‌های طبیعی ایجاد شده که در ۲۷۰۰ سال پیش، یکی از مهم‌ترین نیایشگاه‌های ایران بوده است.
بر اساس روایات مردم محلی، این غار محل نیایش سلمان فارسی قبل از مسلمان شدن او بوده است. به همین جهت بدان اشکفت سلمان هم گفته می‌شود. اما هیچ منبع تاریخی برای تایید این روایت وجود ندارد.
در برخی متون تاریخی ذکر شده که این اشکفت، محل نیایش یکی از الهه‌های عیلامیان باستان یعنی تاریشا بوده و به همین جهت بدان غار تاریشا نیز گفته می‌شود. غار اشکفت سلمان ایذه برای تمدن‌های عیلامیان و هخامنشیان اهمیت بسیار زیادی داشته است.
در این محل سنگ‌نوشته‌های مهمی وجود دارد که نظر هر بیننده‌ای را به سمت خود جلب می‌کند. در واقع این محل جایی است که بزرگ‌ترین سنگ‌نوشته‌های ایلام نو در آن یافت شده و به همین جهت از لحاظ تاریخی هم اهمیت زیادی دارد.
دو سنگ‌نوشته در بخش بیرونی بنا و دو سنگ‌نوشته هم در بخش داخلی قرار دارد که همین مورد جذابیت آن را بیشتر می‌کند. در بخش داخلی هم ساختاری به شکل سکو وجود دارد که در گذشته برای مراسمات دینی کاربرد داشته است. وجود این ساختار‌های تاریخی باعث شده است تا حضور در این محل احساس شگفت انگیزی را به بازدیدکنندگان بدهد.
البته افزون بر این موارد وجود پارک‌های اطراف، ساختار صخره‌ای بی‌نظیر، چشمه آب شیرین در داخل صخره، آبشار بالای صخره و... سبب شده است تا این غار بسیار شگفت‌انگیز و بی‌نظیر باشد.

چرا بازدید از غار اشکفت سلمان ایذه پیشنهاد می‌کنیم؟

غار اشکفت سلمان ایذه از لحاظ تاریخی اهمیت بسیاری دارد. حضور در این ناحیه می‌تواند شما را به دنیای ۲۷۰۰ سال پیش ببرد. البته این تنها دلیلی نیست که گردشگران را روانه این بنای زیبا می‌کند. ما در ادامه چند مورد از آن‌ها را برای شما ذکر کرده‌ایم.


• مشاهده سنگ‌نوشته‌های چند هزار ساله
• وجود آبشار در فصول پرباران
• وجود پارک تفریحی بزرگ در کنار اشکفت
• دسترسی به بام ایذه
• وجود سیاه‌چادر‌های عشایر بختیاری و خرید سوغات

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها