۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۱
بازدید:۱۰۱۹
صد آنلاین | غار قوری قلعه کرمانشاه همان غار ۶۵ میلیون ساله ایرانی است که توانسته به خاطر قدمت و بزرگی‌اش در راس غارهای آبی تاریخی خاورمیانه قرار گیرد. این غار در روزگاران دور محل زندگی شکارچیان عصر سنگ بود و آثار باستانی زیادی از دل آن کشف شده است. با اینکه قدمت غار قوری قلعه یا قوری قلا به ۶۵ میلیون سال می‌رسد ولی تنها چند دهه از شناسایی این غار می‌گذرد.
کد خبر : ۷۴۲۴۷

به گزارش صد آنلاین ، چرا بازدید از غار قوری قلعه پیشنهاد می‌شود؟

• غار قوری قلعه یکی از بزرگ‌ترین غار‌های آبی خاورمیانه به شمار می‌رود.
• این غار به عنوان یکی از میراث طبیعی کشور ثبت شده است.
• در تالار بتهوون غار قوری قلعه می‌توانید با قندیل‌های آن آهنگ بنوازید.
موقعیت مکانی غار قوری قلعه

 

 

 

 




غار قوری قلعه در فاصله ۸۷ کیلومتری استان کرمانشاه و ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه و در کنار جاده روانسر به پاوه واقع شده است. کوهی که غار قوری قلعه را در دل خود جای داده با نام کوه شاهو شناخته می‌شود و آب این غار روستای قوری قلعه را سیراب می‌کند. اطراف غاز نیز با طبیعت بکر دره‌ای زیبا احاطه شده که زیبایی آن منطقه را دو چندان کرده و با سوژه‌های عکاسی فراوانی همراه کرده است.

 

غار قوری قلعه روانسر

 


تاریخچه غار قوری قلعه

غاز قوری قلا در سال‌های ۱۳۳۶، ۴۵ و سال ۶۲ توسط ۳ گروه غارشناس آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی شناسایی شد. این غارشناسان تنها ۴۵۰ متر از عمق این غار عظیم را کشف کرده بودند، ولی در سال ۱۳۶۸ گروهی از غارنوردان کرمانشاهی تا عمق ۳۱۴۰ متری غار را شناسایی کردند و در اواسط دهه هفتاد عملیات ساخت و ساز غار شروع شد تا برای بازدید عموم راه اندازی شود. این پروژه در سال ۱۳۷۸ به پایان رسید و غار بزرگ آبی آماده میزبانی از مردم شد.

 

غار قوری قلعه روانسر

 


مشخصات غار

داخل غار همیشه سرد و خنک است و معمولا دمای آن به ۱۱ درجه می‌رسد. حالا شاید برایتان سوال باشد که چطور این غار یکی از بزرگ‌ترین غار‌های آبی آسیا محسوب می‌شود، چون طول غار قوری قلعه به ۱۲ کیلومتر می‌رسد. حتی حوضچه‌هایی که داخل این غار وجود دارند به اندازه ۱۴ متر هستند. غار قوری قلعه متشکل از تالار‌های مختلفی است که با نام‌های متفاوتی شناخته می‌شوند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها