آخرین اخبار
۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۰
بازدید:۱۰۵۹
صد آنلاین | کوه قلاقیران نماد ایلام و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی این شهر است. اطراف این کوه با درختان بلوط کهن‌سال پوشیده شده و دشت‌های مجاور آن در فصل بهار مملو از گل‌های وحشی و زیبا می‌شوند و نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. برخی می‌گویند این جاذبه‌ی دیدنی مهم که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی رسیده است، منبع الهام طراحی برج آزادی تهران است. همچنین در لوگوی تاکسیرانی و شبکه‌ی استانی ایلام نیز از نماد این کوه استفاده شده است.
کد خبر : ۷۳۷۸۷



به گزارش صد آنلاین ، کوه قلاقیران در کدام استان است؟
کوه قلاقیران در نزدیکی مرکز استان ایلام، شهر ایلام و در فاصله‌ی ۵ کیلومتری غرب این شهر یعنی در شهرستان چوار، بخش چوار و در نزدیکی تفرجگاه ششدار قرار گرفته است. این کوه فاصله‌ای ۷۰۰ متری با پادگان ششدار دارد و به سبب نزدیکی خود به تفرجگاه ششدار و منجل، دارای موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای است. موقعیت جغرافیایی خاص، تاریخ غنی و سنگ‌های رسوبی زیبای این کوه باعث شده تا قلاقیران که در سال ۱۳۸۲ به ثبت ملی نیز رسیده است، یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی ایلام و از نماد‌های این شهر به شمار بیاید.

 

 

کوه قلاقیران؛ نماد ایلام را می‌شناسید؟


کوه قلاقیران؛ نماد ایلام را می‌شناسید؟

تاریخچه کوه قلاقیران
استان ایلام یکی از مناطق باستانی ایران به شمار می‌آید و در گذشته‌ی دور بخشی از کشور «عیلام» بوده و از قدمتی چندهزارساله برخوردار است. نام عیلام در کتیبه‌های بابلی به عناوینی همچون «آلام» یا «آلامتو» آورده شده است که معنی آن کوهستان یا کشوری است که همواره خورشید در آن طلوع می‌کند. در منطقه‌ای که تاریخی این‌چنین غنی و کهن دارد، آثار باستانی و جاذبه‌های تاریخی بسیاری نیز وجود دارند. یکی از این جاذبه‌های تاریخی قلاقیران ایلام با ارتفاع ۲۱۵۲ متر است که بقایای یک قلعه بسیار کهن در آن وجود دارد.

 


بر اساس مدارک تاریخی قدمت این قلعه، که یکی از قدیمی‌ترین سازه‌ها در ایران به شمار می‌آید، به زمان اشکانیان بازمی‌گردد و احتمالاً در آن دوران برای نگهبانی استفاده می‌شده است. اما تنها اهمیت تاریخی این منطقه نیست که آن را منحصربه‌فرد کرده است. این ناحیه ویژگی‌های طبیعی بسیار منحصربه‌فردی نیز دارد. انبوهی از درختان کهن‌سال که در دامنه‌ی این کوه قرار دارند، دشت‌های پرگل اطراف در فصل بهار و آب‌وهوای دل‌انگیز این منطقه در نیمه‌ی اول سال همگی از مواردی هستند که گردشگران را به قلاقیران ایلام می‌کشانند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها