۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
بازدید:۵۸۷
صد آنلاین | در گوشه گوشه از خاک کشورمان مکان‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که شبیه به صحنه‌هایی است که در فیلم‌ها دیده‌اید یا در قصه‌ها و داستان‌های شنیده‌اید. بسیاری با این مکان‌های آشنا نیستند و حتی نام آن را نشنیده‌اند. لی لی از جمله جا‌هایی است که حتما با دیدن آن شگفت‌زده و محو تماشای آن خواهید شد. مکانی رویایی با صخره‌هایی بلند و تنگه‌ای تنگ، که در آن رود «ماربره» با جریان خود آهنگ دلکشی از طبیعت را می‌نوازد.
کد خبر : ۷۳۰۹۸

به گزارش صد آنلاین ،استان لرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار، یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی ایران است. شهر دورود این استان نیز با داشتن طبیعت بکر و چشم‌نواز لقب پایتخت طبیعت ایران را به خود گرفته است و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. آبشار‌های زیبا و سحر انگیزی، چون «بیشه پوران»، غار «منو» و غار شگفت‌انگیز «وقت ساعت»، تالاب «ازگن» یا «قارون» و تنگ «لی لی» از جمله دیدنی‌های لرستان است.

تنگ لی لی یکی از بی‌نظیرترین جا‌های دیدنی دورود است در گوشه گوشه از خاک کشورمان مکان‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که شبیه به صحنه‌هایی است که در فیلم‌ها دیده‌اید یا در قصه‌ها و داستان‌های شنیده‌اید. بسیاری با این مکان‌های آشنا نیستند و حتی نام آن را نشنیده‌اند. لی لی از جمله جا‌هایی است که حتما با دیدن آن شگفت‌زده و محو تماشای آن خواهید شد. مکانی رویایی با صخره‌هایی بلند و تنگه‌ای تنگ، که در آن رود «ماربره» با جریان خود آهنگ دلکشی از طبیعت را می‌نوازد.

 

 

 




لی لی جایی در دل صخره‌های استوار زاگرس جای دارد و در طی سالیان دراز در اثر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است. فرسایش صخره‌ها باعث به‌وجود آمدن سطوح صاف و صیقلی در سنگ‌ها شده و دیواره‌هایی با اشکال عجیب به‌وجود آورده است. رود ماربره با عبور از میان آن حیات و زندگی را به آن هدیه بخشیده است. اینکه چرا به این رود، نام «ماربره» را به خود گرفته است به گذشته برمی‌گردد؛ گفته می‌شود در قدیم، چون در این رود مار‌های زیادی وجود داشته است، به ماربره معروف شده است. ماربره با گذر از میان لی لی، تشکیل حوضچه‌ها و استخر‌های طبیعی می‌دهد که با داشتن آب خنک بهترین مکان برای گذران روز‌های گرم تابستان و آب‌تنی کردن است. این حوضچه‌ها در زمانی بارندگی و فصول پرآب سال گاهی عمق‌شان به دو متر نیز می‌رسد
چطور به تنگ لی لی برویم؟
تنگ لی لی نیز از جمله این مکان‌های تماشایی در شهر دورود است که در مجاورت روستای چمنار از توابع بخش مرکزی دورود، در دهستان حشمت آباد و نرسیده به روستای سمیرم واقع است. فاصله این تنگ تا دورود حدود ۲۰ کیلومتر است.
برای رفتن به دورود و دیدن این مکان تماشایی باید خود را به روستای چمنار برسانید. این روستا در ۱۴ کیلومتری دورود، در غرب دریاچه گهر و قله اشترانکوه واقع شده است. این تنگ بین این روستا و روستای «سیره» یا «لاسوره» قرار دارد. از چمنار حدود ۴۵ دقیقه و از سیره یک ساعت پیاده‌روی لازم است تا به لی لی برسید.

اگر از خرم آباد به این مکان سفر می‌کنید، باید ابتدا مسیری را به‌سمت دو روستای «سیرم» و چمنار رانندگی کنید. این مسیر زمانی حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما اگر در دورود هستید، پس از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به روستای چمنار خواهید رسید. در طول راه نیز از مناظر دل‌نواز اطراف جاده لذت خواهید برد.

چرا به این تنگ، لی لی می‌گویند؟
لی لی نامی است که محلی‌های به این تنگ داده‌اند. در این منطقه درختان گیلاس وجود دارد و آن‌ها به گیلاس‌هایی که اندازه کوچک داشته باشد، لی لی می‌گویند. همچنین به‌دلیل آن که پلی به نام «سورپیلو» در نزدیکی تنگه قرار دارد، با این نام نیز شناخته می‌شود.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها