آخرین اخبار
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
بازدید:۱۰۰۱
صد آنلاین | دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصر‌به‌فرد و استثنایی و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری است.
کد خبر : ۷۰۵۴۰

به گزارش صد آنلاین ، دشت ناز با وجود بیش از ۴۴۷ گونه گیاهی، در دل جنگل‌های هیرکانی و در قلب کوهستان بستری منحصر‌به‌فرد و استثنایی و پناهگاهی برای گونه‌های مختلف جانوری است. دشت ناز بیشتر به‌واسطه حضور گونه‌ای نادر از گوزن با نام گوزن زرد شهرت دارد. پناهگاه دشت ناز ساری زیر نظر سازمان محیط‌زیست است و تردد به این پناهگاه به‌واسطه اکوسیستم خاص بدون مجوز این سازمان امکان‌پذیر نیست. دشت ناز از جا‌های دیدنی ساری است که هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند.

 

 

 

 


گوزن زرد ایرانی
پناهگاه دشت ناز ساری با مساحتی در حدود ۵۶ هکتار از جا‌های دیدنی مازندران به شمار می‌آید و از شمال شرقی شهر ساری قابل دسترس است. این پناهگاه در شهرستان میاندرود و جاده‌ای منتهی به دریا قرار دارد. محدوده پناهگاه حیات وحش دشت ناز در دوره پهلوی بخشی از دارایی‌های رضا شاه بود. بعد از فوت او، محمدرضا پهلوی این منطقه را توسعه داد و تاریخچه تاسیس پناهگاه حیوانات و فرودگاه دشت ناز نیز به همان دوران می‌رسد.

پناهگاه دشت ناز ساری از سال ۱۳۴۶ به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده و از سال ۱۳۵۴، به‌عنوان پناهگاه حیوانات ثبت شد. این پناهگاه در ۲۹ کیلومتری (۳۰ دقیقه) ّ شمال شهر ساری و ۱۱٫۵ کیلومتری (۲۰ دقیقه) فرودگاه بین‌المللی ساری واقع شده است. پناهگاه دشت ناز ساری در فاصله ۳۰۹ کیلومتری (چهار ساعت و ۴۰ دقیقه) از تهران قرار دارد.




اگر برای رفتن به دشت ناز قصد دارید ماشین شخصی را انتخاب کنید، کافی است خود را از تهران به ساری برسانید. برای رفتن به ساری می‌توانید از طریق جاده هراز به فیروزکوه به‌سمت مازندران حرکت کنید. از جاده هراز به شهر آمل و از آنجا با عبور از شهر‌های بابل و قائم‌شهر به ساری خواهید رسید و از جاده فیروزکوه مستقیم به قائم‌شهر و سپس ساری دسترسی خواهید داشت.

از ساری با طی مسافتی در حدود ۱۰ کیلومتر در جاده ساری به گوهرباران به‌سمت شهر نکا می‌روید و به چهارراه شهر سورک می‌رسید. اگر در این چهارراه مسیر خود را به‌سمت چپ منحرف کنید، به شرکتی به نام «نکا چوب» خواهید رسید. با عبور از این شرکت و ادامه مسیر، به روستای اسلام آباد و منطقه شهریار کنده خواهید رسید که از آنجا با طی مسافت کمی می‌توانید خود را به دشت ناز ساری برسانید.

آدرس پناهگاه حیات وحش دشت ناز: مازندران، ساری، جاده پنبه چوله، شهر نکا، روستای اسلام‌آباد، شهریار‌کنده، پناهگاه حیات وحش دشت ناز

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها