آخرین اخبار
۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۴
بازدید:۳۶۳
صد آنلاین | قلعه پرتغالی‌ها از جمله جا‌های دیدنی هرمز است که در ضلع شمالی این جزیره زیبا و در یک کیلومتری از اسکله اصلی در ساحل و مشرف به آب‌های نیلگون همیشه خلیج فارس قرار دارد.
کد خبر : ۷۰۴۷۳

به گزارش صد آنلاین ، قلعه پرتغالی‌ها از جمله جا‌های دیدنی هرمز است که در ضلع شمالی این جزیره زیبا و در یک کیلومتری از اسکله اصلی در ساحل و مشرف به آب‌های نیلگون همیشه خلیج فارس قرار دارد. این قلعه به‌دلیل قرار گرفتن در این جزیره سرخ رنگ و رویایی به‌عنوان قلعه هرمز نیز شناخته می‌شود.

 

 

 


بناهای قلعه هرمز
قلعه هرمز یکی از قلعه‌های پرتغالی‌ها در سواحل خلیج فارس و مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود و یادگار دوران تسلط پرتغالی‌ها بر سواحل جنوبی کشور است. این قلعه که نماد استعمار و شجاعت سربازان ایرانی برای آزادسازی جزیره هرمز محسوب می‌شود، در سال ۱۳۷۷ با شماره ثبتی ۱۹۹۸ در فهرست میراث ملی کشور قرار گرفت.

قلعه پرتغالی‌های هرمز یکی از چندین قلعه‌ای است که به همین نام در جنوب ایران توسط پرتغالی‌ها ساخته شده است. پرتغالی‌ها در زمان اشغال ایران این ساختمان‌ها را برای اسکان نظامیان و اغلب در فاصله‌ای کوتاه از بندرگاه‌های اصلی می‌ساختند.

آدرس: استان هرمزگان، جزیره هرمز، یک کیلومتری اسکله اصلی

 

قلعه پرتغالی‌های هرمز

قلعه ۵۰۰ ساله پرتغالی‌های هرمز یکی از قلعه‌های باقی‌مانده از دوران اشغال سواحل خلیج فارس توسط پرتغالی‌ها مسحوب می‌شود که قدمت آن به عصر صفوی برمی‌گردد. این قلعه یکی از سالم‌ترین قلعه‌های این دوران به شمار می‌آید که در منطقه استراتژیک و مهم هرمز احداث شده است. علاوه بر این جزیره، در مناطقی چون قشم، کنگ، عمان و راس الخیمه قلعه‌هایی در این دوره احداث شده است. پرتغالی‌ها این قلعه‌ها را برای اسکان نظامیان و اغلب در فاصله‌ای کوتاه از بندرگاه‌های اصلی ساختند.

قلعه پرتغالی‌های هرمز بعد از فتح این جزیره توسط پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ میلادی به دستور آلفونسو آلبرکرک دریانورد پرتغالی و در طی ۳۰ سال ساخته شد. این قلعه به‌منظور حفظ و حراست از متصرفات پرتغالی‌ها در اقیانوس هند و خلیج فارس بنا شده و علاه‌ بر کارکرد نظامی محل سکونت خانواده‌های آن‌ها بوده است. گفته می‌شود سه تا پنج هزار نفر پرتغالی در این قلعه حضور داشتند.

در دوره صفویه و در زمان شاه عباس اول صفوی که به استعمار پرتغالی‌های در مناطق جنوبی کشور پایان داده شد؛ قلعه هرمز نیز به مانند سایر مکان‌ها فتح شد. این قلعه در سال ۱۶۲۲ میلادی و پس از ۱۱۵ سال حضور بیگانگان، امام قلی خان از سرداران شاه عباس آن را فتح کرد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها