۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۵
بازدید:۴۹۴
صد آنلاین | کویر لوت به‌عنوان بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان و یکی از گرم‌ترین نقاط روی کره زمین، منطقه‌ای خشک و وسیع است که تقریبا ۱۰ درصد از کل مساحت کشورمان را در بر گرفته است.
کد خبر : ۷۰۱۱۲

به گزارش صد آنلاین ، کویر لوت به‌عنوان بیست و هفتمین بیابان بزرگ جهان و یکی از گرم‌ترین نقاط روی کره زمین، منطقه‌ای خشک و وسیع است که تقریبا ۱۰ درصد از کل مساحت کشورمان را در بر گرفته است. کویر لوت با ۱۷۵ هزار کیلومتر وسعت و به‌عنوان گستره‌ای که ۳۲۰ کیلومتر طول و حدود ۱۶۰ کیلومتر عرض دارد، بین سه استان سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان جنوبی قرار دارد.

 

 

 

 


گرمترین نقطه زمین در این بیابان است! - روزنامه آرمان امروز

اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به معنی کویر لوت داشته باشیم اول باید از کلمه کویر شروع کنیم که گاهی اوقات به‌اشتباه بیابان گفته می‌شود. بیابان به جایی گفته می‌شود که بارش باران در آن خیلی خیلی کم است و به‌زحمت به ۵۰ میلی‌متر مکعب می‌رسد.

پوشش گیاهی بیابان خیلی کم است و حتی ممکن است هیچ گیاهی در بیابان وجود نداشته باشد. در مقابل، کویر به منطقه‌­ای گفته می‌شود که میزان بارش باران در آن نسبتا بیشتر است و زمین‌های رسی و خاک سرشار از نمک دارد. کلمه لوت یعنی عاری از هر چیزی که فکرش را بکنید!

کویر لوت یعنی جایی که برهنه، بی‌آب‌وعلف، خالی است. شاید این واژه چندان با واقعیت چیزی که در کویر لوت می‌بینیم جفت‌وجور نباشد؛ ولی به‌هرحال سالیان سال است که نام کویر لوت سر زبان‌ها افتاده است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها