آخرین اخبار
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
بازدید:۵۲۶۰
صد آنلاین | کلاردشت یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است و در غرب این استان قرار دارد. این شهر با داشتن آب و هوای خنک و پاک و جاذبه‌های طبیعی بسیار به شهرت رسیده است و هر ساله تعداد زیادی گردشگر و مسافر به این شهر سفر می‌کنند. کلاردشت در حدود سه ساعت با تهران و کمتر از یک ساعت با دریا فاصله دارد.
کد خبر : ۶۷۸۲۱

به گزارش صد آنلاین ، شهر کلاردشت، دشتی بزرگ در میان کوهستان‌های البرز است. ارتفاع این شهر از سطح دریا ۱۲۵۰ متر می‌باشد و از جمله شهر‌هایی محسوب می‌شود که در طول سال هوای غیر شرجی و خنک دارد. این یکی از مزیت کلاردشت نسبت به شهر‌های مازندران از جمله چالوس، کلارآباد و متل قو است. کلاردشت از جهات مختلف به عنوان یک شهر توریستی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین آن‌ها طبیعت سرسبز، جنگل‌های انبوه، کوه‌های سر به‌فلک کشیده، مردمان مهربان و مهمان‌نواز و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی است. اغلب مردم کلاردشت مازنی بوده و آداب و رسوم این منطقه را دارند. البته از حدود ۳۰ سال پیش برخی از مردم کردنشین به این ناحیه کوچ کرده‌اند و در نتیجه شاهد مردمانی هستیم که با لهجه کردی در این منطقه صحبت می‌کنند.

 

 

 






تاریخچه کلاردشت
اسناد تاریخی کلاردشت نشان می‌دهد که نام قبلی این منطقه، کلار بوده که هم‌اکنون بقایای آن شهر قدیمی در تپه کلار به چشم می‌خورد. این تپه در روستای لاهور قرار دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

منطقه کلاردشت در دوران پهلوی و قاجار بسیار موردتوجه شاهان و درباریان برای تفریح و گردش بوده است. از یافته‌های تپه اجابیت کلاردشت پیداست که قدمت این شهر به ۴ هزار سال پیش می‌رسد.

از طرفی، جام طلایی پیدا شده در کلاردشت نشان می‌دهد که قدمت آثار تاریخی این شهر به ۸۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. این جام هم‌اکنون در موزه ایران باستان تهران نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که در گذشته این شهر دارای دشت‌های وسیع و باتلاقی فراوانی بوده که در آن غوک و وزغ بسیاری زندگی می‌کرده‌اند. کلار به معنی غوک و وزغ است و برای همین به این منطقه کلاردشت می‌گویند.

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها