آخرین اخبار
۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۸
بازدید:۱۹۵
صد آنلاین | مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی گفت: سارقان از ابتدای امسال با سرقت کابل تلفن، علاوه بر قطعی تلفن ۶۰ هزار مشترک منطقه، موجب تحمیل ماهانه پنج میلیارد ریال هزینه به مخابرات استان شده اند.
کد خبر : ۶۵۱۲۹

به گزارش صد آنلاین ،  سرقت کابل و تجهیزات خطوط تلفن ثابت در خراسان رضوی به دغدغه همیشگی مشترکان استان مبدل شده و علاوه بر خسارت به تاسیسات مخابراتی این استان، موجب قطع طولانی مدت برخی از مشترکان تلفن ثابت شده است.

 

 

 

 


به گفته مسوولان مخابرات استان، سرقت تجهیزات مخابراتی این شرکت را در ارائه خدمات و رفع قطعی خطوط تلفن دچار مشکل کرده است، دردسری که اداره مخابرات را با چالش‌های متفاوتی روبه رو کرده است.

سرقت‌ها به سرعت، اتصال‌ها به کندی!

وضعیت پیش آمده از سرقت مکرر کابل تلفن ثابت و قطعی چندماهه و حتی چندساله تلفن ثابت برخی مشترکان در خراسان رضوی به خصوص کلانشهر مشهد، موجب مشغول شدن خطوط آن‌ها شده و زمینه ناخرسندی آن‌ها را فراهم کرده است.

یک شهروند مشهدی ساکن در بلوار "سرافرازان"، مشهد گفت: با وجود اینکه خطوط تلفن ثابت این منطقه برای ماه‌ها قطع شده بود، پیگیری مشترکان برای حل این معضل نتیجه نمی‌داد و کار به کندی پیش می‌رفت.

مهدی وحیدی ادامه داد: پیگیری‌های اهالی از طریق مخابرات مشخص کرد که قطعی تلفن به دلیل سرقت کابل بوده است و پس از ثبت قطعی تلفن در سامانه مخابرات در فهرست رفع خرابی و کابل کشی قرار گرفتیم.

وی مدت زمان انتظار برای کابل کشی تلفن را حدود ۲ ماه اعلام کرد و گفت: البته در این مدت بار‌ها اهالی در تماس با مخابرات خواستار تسریع در انجام کار شدند، اما پاسخ دقیق و مشخصی دریافت نکردیم.

یک شهروند: مخابرات به مساله سرقت کابل‌ها کمتر از فاصله زمانی ۶ ماهه پاسخ نمی‌دهد

این شهروند مشهدی اضافه کرد: سرانجام پس از پیگیری‌های بسیار با کابل کشی انجام شده، تلفن برقرار شد، اما پس از حدود سه ماه دوباره کابل‌ها به سرقت رفت.

وحیدی عنوان کرد: موضوع سرقت مجدد را دوباره طی تماسی با مخابرات مطرح کردیم که ماموران این شرکت اعلام کردند که به استناد قانون، راه اندازی مجدد در بازه زمانی کمتر از ۶ ماه ممکن نیست.

یکی از بهترین راهکار‌ها برای داشتن یک اینترنت مقرون به صرفه است. اینترنت تلفن ثابت یا همان adsl است که اتفاقا یکی از پرطرفدارترین سرویس‌های اینترنت به شمار می‌رود و باتوجه به اینکه این سرویس دهی بر بستر تلفن ثابت انجام می‌گیرد، هرگونه اختلال در خطوط تلفن ثابت، دسترسی به اینترنت را نیز مختل می‌کند.

همچنین یکی از شهروندان ساکن در منطقه "الهیه" مشهد گفت: تلفن ثابت، نیاز اصلی خانواده است به خصوص در این ایام که دانش آموزان در منازل نیاز به اینترنت برای آموزش دارند، بنابراین استفاده از اینترنت تلفن ثابت یک ضرورت است.

محمود یوسفی تصریح کرد: آبان ماه امسال اینترنت تلفن ثابت این منطقه به دلیل سرقت کابل‌های مخابرات قطع شده بود که این موضوع آموزش‌های غیرحضوری فرزندان ما را نیز با مشکل رو به رو کرد.

وی ادامه داد: هر چند در آن برهه و پس از انتظاری حدود یک ماهه تلفن‌ها وصل شد، اما قطعی خطوط تلفن، موجب شد حدود ۱۵ خانوار برای مدت طولانی به جز تلفن همراه، هیچ ارتباط دیگری نداشته باشند.

این شهروند مشهدی عنوان کرد: سرقت کابل‌های تلفن در این منطقه تقریبا زیاد است از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی برای حراست و نگهداری آن تمهیدات موثرتری بیندیشند.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی در این خصوص اظهار کرد: سارقان از ابتدای امسال با سرقت کابل تلفن، علاوه بر قطعی تلفن ۶۰ هزار مشترک منطقه، موجب تحمیل ماهانه پنج میلیارد ریال هزینه به مخابرات استان شده اند.

حسن اروجی ادامه داد: راه اندازی سریع و نصب کابل‌های سرقت شده، از وظایف شرکت مخابرات است از این رو، جبران و رفع نقص ناشی از این نوع سرقت‌ها زمان زیادی از شرکت مخابرات می‌گیرد.

مخابرات خراسان رضوی ماهانه پنج میلیارد ریال از محل سرقت کابل خسارت می‌بیند

وی هزینه نصب هر متر کابل تلفن را بین پنج تا ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: منابع اعتباری مخابرات نیز محدود است و قادر به انجام عملیات کابل کشی به این گستردگی در استان نیست.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی تصریح کرد: مشکل ارتباطی مشترکانی که کابل‌های تلفن آنان سرقت شده است در صورت ثبت درخواست در سامانه شرکت مخابرات و دریافت پیامک تایید، در کمتر از ۱۰ روز برطرف خواهد شد.

اروجی افزود: مخابرات برای وصل دوباره ارتباط‌های قطع شده، نیاز به تجهیزات جدید و جایگزین دارد که به دلیل بالا بودن میزان سرقت ها، در تامین تجهیزات موردنیاز با مشکل رو به رو است و همین مساله مدت زمان قطعی و انتظار برای رفع آن را طولانی کرده است.

فیبر نوری به دلیل اینکه بر خلاف کابل‌های تلفن دارای الیاف مسی نیست، دیگر برای سارقان ارزش مادی ندارد و سرقت آن برای این افراد مقرون به صرفه نیست.

مدیر مخابرات خراسان رضوی در این خصوص بیان کرد: فیبر نوری علاوه بر مزایای دیگر به دلیل داشتن الیاف ساده، ارزش اقتصادی چندانی ندارد و به همین دلیل سارقان رغبتی به دزدی آن‌ها ندارند.

اروجی خاطرنشان کرد: در کل کشور هفت میلیون اشتراک فیبر نوری برای اینترنت پرسرعت هدف گذاری شده است که سهم خراسان رضوی در مرحله نخست، ۱۳۶ هزار مورد است.

 

فیبر نوری به صرفه است و به زودی جایگزین کابل‌های تلفن می‌شود

وی جایگزینی فیبر نوری با کابل‌های مسی را مهمترین راهکار مقابله با سرقت‌ها دانست و اضافه کرد: دیگر از کابل‌های مسی برای خطوط مخابراتی استفاده نمی‌شود و در نصب‌های جدید نیز از فیبر نوری بهره گرفته می‌شود تا انگیزه سرقت کابل از سارقان گرفته شود.

مدیر مخابرات منطقه خراسان رضوی گفت: شرکت مخابرات به تدریج در حال جایگزین کردن کامل فیبر نوری به جای کابل مسی برای کل مشترکان است که با تحقق این اقدام، دیگر کابلی به سرقت نخواهد رفت.

اروجی گفت: طرح ملی "نهضت جهادی توسعه فیبر نوری مخابرات ایران" (نجما) در خراسان رضوی پیشرفت ۳۲ درصدی داشته است و این استان جزو استان‌های برتر کشور در اجرای این طرح بوده است.

وی افزود: در قالب اجرای طرح نجما در استان، ۹۱ طرح برای ۱۳ شهرستان تعریف شده است که تاکنون ۲۸ طرح آن در شهرستان‌های مشهد، سبزوار، نیشابور، تربت حیدریه و کاشمر به بهره برداری رسیده است و بقیه طرح‌ها نیز تا پایان شهریور ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد.

منبع: ایرنا

4561/ی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها