۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
بازدید:۱۴۱۳
صد آنلاین | بسطام یکی از شهرهای تاریخی استان سمنان است که به شهر عارفان شهرت دارد. این شهر به‌دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم، از اهمیت تاریخی بسیار برخوردار بوده است.
کد خبر : ۶۳۷۴۴

به گزارش صد آنلاین ، بسطام شهری دوست‌داشتنی و آرام در هفت کیلومتری شمال‌شرقی شاهرود در استان سمنان است. این شهر خوش آب و هوا به دلیل اینکه زادگاه و مدفن یکی از عارفان بزرگ ایران یعنی بایزید بسطامی است، به یکی از بهترین مقاصد گردشگری عرفانی کشور تبدیل شده است. بسطام شهری با چنار‌های تنومند و باغ‌های مصفا است که دیدنی‌های زیادی دارد که دیدن هریک از آن‌ها خالی از لطف نیست.

 

 

 


دیدنی‌های بسطام؛ شهر عارفان در جاده ابریشم

در کتاب‌های تاریخی آمده که اهالی بسطام هیچ‌گاه عاشق نمی‌شوند و اگر هر فرد عاشقی پا به این شهر بگذارد و جرعه‌ای از آب این دیار بنوشد، عشق از دلش بیرون می‌رود. این روایات به عشق «بایزید» که تنها عاشق حق بوده، اشاره دارد که امروزه آرامگاه وی در شهر بسطام قرار گرفته است.

گنبد مخروطی فیروزه ای مجموعه تاریخی بایزید بسطامی


نام اصلی بایزید بسطامی «طیفور بن عیسی بم سروشان» بوده و پدر او از زرتشتیانی بوده که به اسلام روی آورده و مسلمان شده است. از زندگی این عارف به نام مطلب زیادی در دسترس نیست، ولی برخی او را سقا و شاگرد امام جعفر صادق (ع) می‌دانند

مجموعه بایزید بسطامی یکی از مهم‌ترین و مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر بسطام است. وقتی وارد میدان اصلی شهر بسطام می‌شوید، می‌توانید گنبد مخروطی و فیروزه‌ای رنگ این عارف نامدار را تماشا کنید.

این مجموعه از خانقاه یا صومعه بایزید، رواق، منار آجری، مسجد اول بایزید، مسجد دوم بایزید، مسجد ایلخانی، امامزاده محمد، گنبد غازان‌خان، ایوان‌غربی، دالان و ایوان الجایتو، حمام، مقبره شاهزاده افغان، مقبره آل‌کرت، موزه عرفان‌شرق و مدرسه شاهرخیه تشکیل شده که هرکدام از آن‌ها مربوط به یک دوره‌ای از تاریخ هستند و دیدن هرکدام از آن‌ها جایگاه خود را دارد.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها