آخرین اخبار
۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۷
بازدید:۱۴۱
صد آنلاین | فرستاده ویژه واتیکان برای اوکراین بر تاثیر و اهمیت نقش چین در روند برقراری صلح میان مسکو و کی‌یف تاکید کرد.
کد خبر : ۶۱۱۴۴

به گزارش صد آنلاین ،‌ کاردینال «ماتئو زوپی»، فرستاده ویژه واتیکان برای اوکراین و رئیس کنفرانس اسقف‌های ایتالیا در مصاحبه‌ای گفت به اعتقاد او چین یک «منبع مهم و اجتناب ناپذیر» است که می‌تواند به حل‌وفصل جنگ اوکراین کمک کند.

 

 

 


این فرستاده ویژه واتیکان در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «کوریرا دلا سرا» بیان کرد: «در روند حل‌وفصل جنگ پیشرفت‌هایی در حال حاصل شدن است. من سفرهایی به کی‌یف و مسکو داشته‌ام. من به واشنگتن و پکن نیز رفتم. هم روسها و هم اوکراینی‌ها نقش‌آفرینی واتیکان در این روند را تصدیق می‌کنند. سفیران واتیکان در هر دو پایتخت کاری فوق العاده را انجام می‌دهند. البته ما مایل هستیم که نتایج بیشتری در مساله بازگشت کودکان اوکراینی حاصل شود. ما هیچ فرصتی را برای این منظور از دست نخواهیم داد.»

ماتئو زوپی گفت، به باور وی سلاح‌ها تنها راه پایان دادن به جنگ نیستند.

او اضافه کرد: «چین یک منبع بزرگ و غیرقابل جایگزین است. و مطمئنا این کشور می‌تواند به یافتن صلح در اوکراین کمک کند.»

این فرستاده ویژه همچنین اظهار کرد، واتیکان حامی مشارکت جامعه بین‌‌المللی در روند یافتن راه‌حل های مناسب و ضمانت کردن آنها است. او گفت: «ما باید از شر این منطق که پیروزی نظامی تنها گزینه در اوکراین بوده و گفتگو به معنی تسلیم شدن است خلاص شویم.»

زوپی به عنوان فرستاده ویژه واتیکان به پیگیری چند مساله شامل بازگشت کودکان اهل مناطق جنگی اوکراین از روسیه پرداخته است. او در چارچوب ماموریتش در ماه‌های اخیر به کی‌یف، مسکو، واشنگتن و پکن سفر کرد. او در ضمن حضورش در مسکو در پایان ماه ژوئن به دیدار یوری اوشاکوف، دستیار امور سیاست خارجی رئیس جمهور روسیه، ماریا لِوُوا بلووا، کمیسیونر حقوق کودکان رئیس جمهور فدراسیون روسیه و اسقف اعظم مسکو  و روسیه رفت.

روسیه اخیرا چندین بار آمادگی خود را برای مذاکرات صلح با اوکراین اعلام کرده اما مخالفت‌های کی‌یف باعث غیرممکن شدن این مذاکرات شده است.

4561/ب

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها