۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۴
بازدید:۱۴۰۹
صد آنلاین | بنای تاریخی و ثبت ملی مسجد وکیل بم با وجود یکبار مرمت،به زباله‌دانی و پاتوق معتادان تبدیل شده است.
کد خبر : ۶۰۲۶۸

به گزارش صد آنلاین ، وضعیت نامناسب مسجد وکیل بم در حالی است که مردادماه سال گذشته مدیرکل میراث فرهنگی وقت استان گفته بود از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت و بازسازی آثار تاریخی شهرستان بم در نظر گرفته شده که ۳۰ میلیارد ریال آن برای مرمت مسجد وکیل بم اختصاص یافته است.

 

 

 


تبدیل مسجد ثبت‌ملی شده بم به زباله‌دانی

وعده‌ای که اکنون مدیر پایگاه جهانی و رئیس اداره میراث فرهنگی بم می‌گویند چنین مبلغی هیچ‌وقت و تاکنون اختصاص پیدا نکرده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم می‌گوید که مسجد وکیل در دوره مدیریت چهار ساله وی مرمت نشده و آخرین مرمت مربوط به سال ۹۶ بوده است.

محسن قاسمی افزود:

مبلغی که توسط مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان برای مرمت آن در نظر گرفته شده بود متاسفانه هیچ زمان تخصیص پیدا نکرد.

وی عنوان کرد:

قرار بود از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری ۳۰۰ میلیارد ریال در ۲ فاز یعنی هر فاز مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال برای مرمت بنا‌های تاریخی بم اختصاص یابد که از آن مبلغ تاکنون تنها ۵۰ میلیارد ریال آن اختصاص یافته است.

قاسمی اظهارداشت:

مبلغ محقق شده نیز برای راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع دستی در ارگ تاریخی بم هزینه می‌شود.

در ادامه همچنین رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بم گفت:

مسجد وکیل یک بنای تاریخی مربوط به دوره متاخر اسلامی یعنی قاجاری و جزو مجموعه وکیل شامل بازار، کاروانسرا، آب‌انبار و مسجد است که تا قبل از زلزله هم کاربری داشته و مردم از آن استفاده می‌کردند.

مسعود قمری افزود:

حدود ۷۰ درصد این بنای تاریخی در زلزله سال ۸۲ تخریب شد و جدا از بحث آواربرداری و حفاظت اضطراری که اوایل سال‌های زلزله در مورد آن اعمال شد، سال ۹۶ نیز مرمتی روی این بنا انجام گرفت، اما برای تکمیل و احیای آن نیاز به اعتبار مرمتی دارد.

وی بیان کرد:

سال ۹۲ مطالعات مربوط به این بنای تاریخی صورت گرفت و سال ۹۶ فاز مرمتی روی آن انجام شد که مرمت کامل نبود و باید مجدد مرمت شود، اما نیازمند به تامین اعتبار است.

رئیس اداره میراث فرهنگی بم ادامه داد:

به‌دلیل اینکه اداره اوقاف مالک این مجموعه است این اداره نیز می‌تواند برای مرمت این بنای تاریخی اعتباری در نظر بگیرد و با نظارت میراث فرهنگی کار مرمت آن انجام شود.

قمری با اشاره به اینکه اعتباری که سال گذشته برای مرمت این بنا در نظر گرفته شده بود تاکنون تخصیص پیدا نکرده است اظهارکرد:

به‌دلیل نداشتن حصار مسئله کارتن خوابی و تجمع معتادان در بنای مسجد وجود دارد و باید حصار این بنا جزو اولویت‌ها قرار گیرد.

وی اضافه کرد:

در بحث این مجموعه تاریخی از لحاظ امنیتی باید هم نیروی انتظامی ورود کند و هم اداره اوقاف نیز اعتباری برای مرمت آن در نظر گیرد، زیرا اگر این مجموعه محصور شود، مشکلات این‌چنینی تاحدودی حل می‌شود و حداقل کسی داخل آن نمی‌رود.

وی گفت:

سازمان اوقاف به‌عنوان متولی موقوفه‌ها و مساجد تاکنون هیچ اعتباری برای مرمت این مسجد تاریخی در نظر نگرفته است.

این مسئول توضیح داد:

مجموعه وکیل در زلزله سال ۸۲ حدود ۷۰ درصد تخریب شدکه فاز اول فضا‌های دیگر مجموعه وکیل مانند حمام، بازار و کاروانسرا همگی مرمت شده‌اند.

 

 

4461.س

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها