آخرین اخبار
۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۲
بازدید:۳۷۹۲
هرچند طرح استیضاح دوم وزیر صمت هنوز از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول نشده، اما آشفته‌بازار کنونی خودرو همان جایی است که رضا فاطمی‌امین در جریان استیضاح پیشین خود وعده سامان‌بخشی به آن را داده بود. حال وزارتخانه متبوع او با پیش‌فروش پرابهام 500 هزار دستگاه خودروی داخلی و خارجی که احتمالاً هنوز تولید هم نشده‌اند قصد ایجاد کارنامه‌ای قابل دفاع برای او دارد.
کد خبر : ۵۸۰۹

وزیر صمت که در ماجرای استیضاح آبان ماه سال جاری با وعده ساماندهی بازار خودرو توانسته بود خود را از آن تنگنا برهاند، این روزها بار دیگر در فشار استیضاح قرار گرفته است. طوری که طبق اعلام لطف‌ا… سیاهکلی، نماینده مجلس، نمایندگان طرح استیضاح رضا فاطمی‌امین را تقدیم هیئت رئیسه کرده‌اند که البته تا کنون اعلام وصول نشده است.

با این حال به نظر می‌رسد فاطمی‌امین برای دفاع از کارنامه خود این بار به سراغ آمارسازی رفته است. چنان که در روزهای پایانی سال 1401 با برگزاری دو طرح پیش‌فروش 100 هزار خودروی وارداتی و 400 هزار خودروی داخلی قرار است بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهد.

اما هنوز مشخص نیست که در این طرح‌ها چه خودروهایی و در چه موعدی تحویل مشتریان می‌شود.

 

از سوی دیگر، نگاهی کلی به وضعیت صنعت و تجارت کشور به خوبی گویای عملکرد ضعیف وزیر صمت در ماه‌های گذشته بوده است و واقعیت امور گویای نابه‌سامانی در انواع بازار است از گوشت و پیاز گرفته تا خودرو و لوازم خانگی.

اگر قیمت‌های امروز در استیضاح پیشین پیش‌بینی می‌شد

اوضاع بازار خودرو که اصلی‌ترین جایگاه کاری وزیر صمت بود، به واقع آشفته و قیمت‌ها افسارگسیخته است.

امروز شنبه 13 اسفند 1401، پژو 206 تیپ 5، 580میلیون، پراید 111، 344 میلیون، ساینا دنده‌ایEX تولید 1400، 353 میلیون، کوییکR دنده ای 1400، 368 میلیون، تیبا هاچبکEX تولید 1400، 368 میلیون، پژو پارس تولید سال 1400، 535 میلیون، دناپلاس 6 دنده‌ای 1401، 807 میلیون و ساینا دنده‌ایs تولید 1401، 373میلیون و پژو 207i دنده‌ای تولید 1400، 673 میلیون تومان قیمت دارند.

اگر این ارقام در آبان پیش روی نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح  وزیر قرار می‌گرفت، امروز بی‌شک شخص دیگری بر منصب وزارت صمت کشور تکیه زده بود.

فشار بر صادرکنندگان در آستانه استیضاح

از خودرو که بگذریم تجارت هم اوضاع خوبی ندارد. در صدر مشکلات فشاری است که وزارت صمت بر صادرکنندگان برای عرضه ارز حاصل از صادرات گذاشته، اما از آنجا که آنها نمی‌توانند و یا نمی‌خواهند بر سازوکار وزارتخانه در تامین ارز موردنیازشان در تهیه مواد اولیه تولید اعتماد کنند، تا حد امکان از این دستور شانه خالی می‌کنند و یا پس از اطمینان از تامین ارز موردنیاز برای ادامه تولید باقی مانده را در نیما عرضه می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر آنها ترجیح می‌دهند مدیریت تامین ارزی را که در پیشبرد تولید نیاز دارند خود در اختیار داشته باشند.

زمستان سخت صنایع و جای خالی وزارت صمت

وضعیت صنایع کشور در زمستانی که گذشت تا اندازه‌ای سردتر از چند سال گذشته بود. در پی افزایش برودت هوا شهرک‌های صنعتی در اطراف تهران و شماری دیگر از استان‌ها مجبور به کاهش چشمگیر تولید و در برخی روزها حتی توقف آن شدند، آن هم در حالی که هزینه‌های تولید پابرجا بود و وقفه‌ای در آنها ایجاد نشد.

در این شرایط صاحبان کسب‌وکارهای مستقر در این شهرک‌ها به وضوح می‌دانستند که پشتیبانی از سوی وزارت صمت در شرایطی که وزارت نیرو نیز قادر به اجرای تعهداتش نیست، دریافت نخواهند کرد.

حالا طرح استیضاح وزیر در دست اعضای هیئت رئیسه مجلس قرار دارد، البته آنها طرح را تا این لحظه اعلام وصول نکرده‌اند، اما این از حرف و حدیث‌های مربوط به استیضاح کم نکرده است.

آن بار وزیر به خودرو متوسل شد این بار اما ارائه هر دستاویز دیگری یادآور این عبارت است: «آزموده را آزمودن خطاست.»

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها