۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۵
بازدید:۱۱۶۵
صد آنلاین | در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-جنوب و در دره‌ای بین کوه «چهل و یک» و «سالن کوه»، آبشاری تماشایی در میان درختان بادام و بلوط گرفته است که به نیاگارای ایران معروف است.
کد خبر : ۵۷۳۵۱

به گزارش صد آنلاین ، در مسیر راه‌آهن سراسری تهران-جنوب و در دره‌ای بین کوه «چهل و یک» و «سالن کوه»، آبشاری تماشایی در میان درختان بادام و بلوط گرفته است که به نیاگارای ایران معروف است. این آبشار که یکی از بزرگ‌ترین آبشار‌های خاورمیانه محسوب می‌شود، شوی نام دارد. آبشار شوی در مرز دو استان لرستان و خوزستان واقع است و از نظر تقسیمات کشوری از توابع شهرستان دزفول و استان خوزستان به حساب می‌آید.

 

 


 

ابشار شوی یا ابشار تله زنگ 

آبشار شوی از سطح دریا حدود ۴۵۰ متر ارتفاع دارد. ارتفاع خود آبشار از محل سرچشمه نزدیک به ۱۰۰ متر و عرض آن ۷۰ متر است که به نوبه خود، یکی از بلندترین آبشار‌های ایران به حساب می‌آید. آب این آبشار مرتفع از دل کوهی که چورویک نام دارد و به اشتباه آن را چهل و یک تلفظ می‌کنند، به پایین می‌ریزد و به‌صورت پله پله تا کف رودخانه جریان دارد و با عبور از صخره‌ها و مسیر‌های پرپیج‌وخم، سرانجام به رود دز سرازیر می‌شود. حجم آب خروجی آبشار در فصول مختلف سال متفاوت است و در فصل بهار به حداکثر خود می‌رسد.

 


در دامنه کوه و خروجی آبشار، غاری وجود دارد که طول آن نامشخص است و به گفته محلی‌ها کیلومتر‌ها طول دارد. توصیه می‌شود بدون داشتن مهارت غارنوردی و تجهیزات لازم وارد غار نشوید. در اطراف آبشار شوی درختان بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط دیده می‌شوند. در زیر آبشار و روی دیواره‌های آن نیز انواع گیاهان آب‌دوست روییده‌اند.

منطقه‌ای که آبشار شوی یک در آن واقع است، یکی از زیستگاه‌های اصلی و مهم گونه در خطر انقراض سمندر امپراطور محسوب می‌شود. این آبشار در ۲۹ دی‌ماه ۱۳۹۳ به‌عنوان نخستین اثر ثبت شده طبیعی استان خوزستان و سی و پنجمین اثر طبیعی کشور در فهرست میراث ملی قرار گرفت.

 

 

 

4461/ی

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها