وقتی در تماس تلفنی به شما میگویند برندهی جایزهای فوقالعاده از یک مسابقه شدهاید که احتمالاً شما هیچگاه در آن مسابقه شرکت نکردهاید؛ زمانی که میگویند برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید و یا از شما میخواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانهی مالی خود را در اختیارشان قرار دهید، باید محتاط باشید، زیرا سیستمهای تجاری مطمئن و قانونی، هیچگاه نیاز بر جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزهای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند و دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت میکند.
اما یکی از روشهایی که در سالهای گذشته همواره مورد توجه کلاهبرداران بوده، تماس با افراد به اسم اپراتورهاست. در این روش ممکن است سوءاستفادهگران به صورت اتفاقی شماره افراد را گرفته و با وعدههای سیمکارت رایگان، تعویض سیمکارتهای اعتباری با دائمی، برخورداری از اینترنت و تماس رایگان، تبدیل سیمکارتهای ۴G به ۵G که با توجه به راهاندازی سایتهای ۵G در کشور میتواند از جدیدترین موارد سوءاستفاده باشد و مواردی از این دست، کاربران را فریب دهند.
ممکن است با شخص تماس بگیرند، اعلام کنند که سیمکارت اعتباری آنها قابلیت تبدیل به سیمکارت دائمی و برخورداری از تماس و اینترنت رایگان چندماه را دارد، در نمونههای دیگری از این دست ممکن است تماس بگیرند و اعلام کنند که فرد برنده سیمکارت رایگان شده، در نهایت آدرس فرد را گرفته تا هدایای مورد نظر را برای او ارسال کنند.
موضوعی هم طی چند ماه گذشته تکرار شده این است که همزمان با رشد و توسعه نسل پنجم اینترنت در کشور، برخی افراد از تماسی خبر میدهند که طی آن با ارائه کامل اطلاعات شخصی مانند شماره تلفن همراه و آدرس، به آنها گفته شده عدم تعویض سیمکارت فعلی آنها با سیمکارت نسل جدید (یوسیم)، میتواند باعث بروز محدودیت در برخی خدمات شود و باید با پرداخت مبلغی حدود ۵۰۰ هزار تومان دراسرع وقت، نسبت به تعویض رایگان سیمکارت خود اقدام کنند.
درصورتی که فرد فریب این تماسها را بخورد، ممکن است آدرس خود را ارائه کند، شخص کلاهبردار به آدرس مراجعه کرده، با وعده تبدیل سیمکارت و یا بستههای اینترنت و تماس با هزینههای کمتر، مبلغی را دریافت میکند و دیگر خبری از شماره تلفنی که تماس گرفته و چنین وعدهای را داده نخواهد بود، البته چنین مواردی ممکن است به اتفاقات خطرناکتری هم منجر شود که ضرر مالی بخش کماهمیتتر آن باشد.
اما براساس پیگیریهای انجام شده از اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده که چنین تماسهایی کلاهبرداری است، در واقع اپراتورها هرگونه طرحی برای تعویض سیم کارت، تغییر در روشهای فروش سیمکارت داشته باشند از درگاههای رسمی اطلاعرسانی میکنند، بنابراین اگر تماسی با کاربران انجام میشود بهترین کار این است که با مراجعه به سایت اپراتور در این زمینه آگاه شوند که آیا چنین طرحی دارند یا خیر؛ همچنین هر خدمتی که اپراتورها ارائه میدهند یا رایگان است یا اگر هزینهای هم داشته باشد براساس تعرفه مصوب است.
بر این اساس با توجه به این که این روزها بازار سودجویی و دریافت هزینههای مازاد بر خدمات داغ شده است و هر یک از سودجویان از راهی برای کلاهبرداری و فریب کاربران استفاده میکنند، کاربران باید دقت داشته باشند که هنگام رویارویی با موارد اینچنینی، در مرحلهی ابتدایی هزینهای را برای این افراد واریز نکنند و پس از آن، موضوع را با اپراتور و مسؤولان مربوطه در میان بگذارند.
همچنین هنگام مواجهه با موارد مشکوک، هر جایی که کاربران احساس کردند مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماسگیرنده شک کردند، بهترین راه این است که این تماس را قطع کنند. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ وجه بیاحترامی محسوب نمیشود. کارشناسان میگویند کاربران در این موارد همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنند و از آنها دربارۀ این موارد پرسوجو و تحقیق کنند
369852