آخرین اخبار
۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۵:۴۳
بازدید:۲۱۷۶
صد آنلاین | قبرستان شادباد مشایخ که با قبرستان پینه شلوار شهرت دارد، از قبرستان‌های قدیمی و تاریخی شهر تبریز است و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد.
کد خبر : ۵۵۹۵۵

به گزارش صد آنلاین ، قبرستان شادباد مشایخ که با قبرستان پینه شلوار شهرت دارد، از قبرستان‌های قدیمی و تاریخی شهر تبریز است و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. این نواحی به‌دلیل مجاورت در دامنه‌های کوه سهند دارای آب و هوای خنکی در تابستان است. سهند دارای قله‌های آتشفشانی است و اطراف آن معادنی از سنگ‌هایی وجود دارد که از گذشته تاکنون در ساخت و ساز‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

 

 


قبرستان پینه شلوار از دور
در قبرستان پینه شلوار سنگ‌هایی مانند سنگ افراشته‌های قبرستان خالد نبی دیده می‌شود که به‌شکل آلت انسان ساخته شده‌اند و هیچ کتیبه یا سنگ نوشته‌ای ندارند. در ابتدای ورود به منطقه، درباره گورستان و افسانه‌های پیرامون آن اهالی توضیحاتی را به گردشگران می‌دهند. طبق گفته‌ها، عده‌ای از مشایخ و عرفا و امرای قرون ۷ تا ۹ هجری قمری تبریز در این گورستان به خاک سپرده شده‌اند.

در این قبرستان به غیر از مردم بومی اجازه دفن افرادی از خارج روستا داده نمی‌شود. این گورستان بار‌ها مورد حمله سارقین آثار باستانی قرار گرفته و شبانه افرادی برای حفاری گور‌ها آمده‌اند و با وجود اینکه اهالی محلی گزارش‌هایی به مسئولان داده‌اند، ولی کسی اعتنایی نکرده است.

قبرستان پینه شلوار که از جا‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود، در روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار) قرار دارد و فاصله آن از تبریز ۶ کیلومتر است.

برای دسترسی به این مکان نیازمند استفاده از خودروی شخصی یا گرفتن تاکسی دربست هستید. از منطقه ائل گلی تبریز، حدود چهار کیلومتر به‌سمت جنوب شرقی برانید تا به روستای شادباد مشایخ برسید.

آدرس: استان آذربایجان شرقی، ۶ کیلومتری جنوب تبریز، روستای شادباد مشایخ (پینه شلوار)

 

 

 

4461/ب

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها