آخرین اخبار
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵
بازدید:۸۰۵
صد آنلاین | روستای بیجدنو روستایی از توابع بخش مرزن آباد چالوس واقع در استان مازندران است.
کد خبر : ۵۵۵۴۹

به گزارش صد آنلاین ، روستای بیجدنو روستایی از توابع بخش مرزن آباد چالوس واقع در استان مازندران است. این روستا به لحاظ تقسیمات کشوری در دهستان کوهستان قراردارد. این روستا کوچک‌ترین روستای چالوس می‌باشد که اهالی آن بصورت ییلاقی در آنجا زندگی می‌کنند.
استان مازندران یکی از استان‌های سرسبز در شمال ایران میباشد که در ساحل جنوبی دریای مازندران واقع شده است. مرکز استان مازندران ساری میباشد و همسایه‌های آن استان‌های گلستان، سمنان، تهران، البرز، قزوین و گیلان میباشد. این استان یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق ایران از لحاظ تراکم جمعیت میباشد.

 

 

 


 

 

 
 




موقعیت بیجدنو در مرزن آباد
مرزن در زبان فارسی به معنای موش بزرگ است، واژه‌ای که در لغت مرزنگوش هم دیده می‌شود. سعدآباد نام قدیمی شهر مرزن آباد بوده که در حال حاضر نام یکی از محلات شهر می‌باشد این نام برگرفته از نام حاکم عرب دوران عباسی این منطقه به نام سعید بن دعلج بوده‌است. مرزن آباد یکی از بخش‌های اصلی چالوس می‌باشد که شامل روستا‌های متعدد و زیادی است.

روستای بیجدنو در دهستان کوهستان
دهستان کوهستانی دهستان از دهستان‌های شهر چالوس واقع در استان مازندران می‌باشد. این دهستان از جهت تقسیمات کشوری و سیاسی در بخش مرزن آباد چالوس قراردارد و بافتی کوهستانی و دهستانی دارد. این دهستان به علت نزدیکی به دریا و موقعیت کوهستانی دارای طبیعتی بکر و دست نخورده می‌باشد که هرساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند. 

معرفی روستای بیجدنو
روستای سرسبز و کوچک بیری یکی از روستا‌های شهرستان چالوس واقع در بخش مرزن آباد می‌باشد. این روستا در دهستان بیرون بشم استان مازندران قراردارد و جزو کم جمعیت‌ترین و کوچک‌ترین روستا‌های استان محسوب می‌شود. طبیعت بکر و دست نخورده‌ی روستا از عوامل جاذبه‌ی آن است. اهالی روستای بیری به صورت ییلاقی در آنجا سکونت می‌کنند.

شاعر معاصر، بیژن الهی در گورستان این روستا به خاک سپرده شده است. بر اساس آخرین سرشماری مرکزآمار ایران درسال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۷۶ نفر بوده است.

وضعیت آب و هوایی
روستا در دامنه کوه‌های مرتفع البرز واقع شده است. در فصل پاییز و زمستان بارندگی دراین روستا به اوج می‌رسد و تردد در جاده‌های این منطقه بسیار دشوار است. فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این روستا است. آب و هوا در فصول بهار و تابستان بسیار متبوع و معتدل می‌باشد

 

 

 

4461/ی

نویسنده:
آمنه سنجاقی
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها