۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰
نقره قاتل 650 نوع میکروب
بازدید:۳۷۵۶
صد آنلاین | آیا می دانید نقره می تواند ۶۵۰نوع میکروب را از بین ببرد ومواد ضد عفونی قوی است
کد خبر : ۵۵۰۶۲

نقره یکی از عناصر شیمیایی موجود در جهان میباشد که به دلیل بازدهی بالا در رسانایی الکتریکی و گرمایی دارای کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف است . با نماد Ag مشخص میشود و بیشترین کاربرد آن در حال حاضر به عنوان فلزات گرانبها و تزئیناتی می باشد . ترکیبات نقره و نقره برای باکتری ها و جلبک ها و قارچ ها سمی هستند که این اثر ضد باکتریایی وابسته به یون نقره میباشد ( +Ag ). به دلیل همین خاصیت آنی باکتریالی ، از نقره در پزشکی و تجهیزات پزشکی و داروها استفاده های گسترده و خاص میشود و قدمت آن به بیش از هزار سال میرسد .

مشاهده شده که باکتری هایی که توسط نقره کشته شده اند ، خود تبدیل به منبعی از نقره شده اند که باعث نابودی تعداد بیشتری از باکتریها شده است ( اثر زامبی ) . به طور دقیق و مشخص هنوز مکانیزم میکروب کشی نقره کشف نشده است و تا به امروز علم شیمی از بیان آن ناتوان است . جهت بهره برداری بهتر از خواص نقره ، امروزه از فناوری نانو کمک گرفته شده و نانو ذرات نقره تولید شده اند که بسیار موثرتر و قوی تر میباشند . در جدول زیر ، تاثیر ذرات نانو نقره را بر چند پاتوژن در مدت 5 دقیقه مشاهده میکنید .

 

یکی دیگر از موارد استفاده از نقره ، در صنایع و فرایندهای تصفیه آب می باشد البته به منظور ضد عفونی کننده آب نه تصفیه آن . به عنوان مثال در ایستگاه فضایی میر و همچنین ایستگاه فضایی بین الملی جهت تامین آب آشامیدنی از آن بهره گرفته شده است . همچنین در بیمارستانهای مدرن ، از فیلترهای مس - نقره جهت از بین بردن MRSA و عفونت های لژیونلا استفاده میشود . سازمان بهداشت جهانی از 2 روش الکترولیز با الکترودهای نقره و همچنین فیلترهای متشکل از نقره برای فراهم نمودن آب سالم در کشورهای فقیر آفریقایی اقدام نموده است . نقره به طور کلی دارای سمیت بسیار کمی برای انسان هست و به همین دلیل باید کنترل شده و با علم مورد استفاده قرار گیرد .

665544

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها