۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۴:۲۰
کد خبر : ۵۴۹۳

وزارت خارجه روسیه از گفت‌وگوی وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره عادی سازی روابط آنکارا و دمشق خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از المیادین، وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای خارجه روسیه و ترکیه درباره عادی سازی روابط آنکارا و دمشق با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

هفته گذشته میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه و آفریقا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک گفته بود که مسکو برای عادی‌سازی روابط آنکارا و دمشق تلاش می‌کند.

بوگدانف تصریح کرد: اختلافات میان دمشق و آنکارا قابل گذشت است و ما کمک به دو طرف را برای ایجاد راهکارهای مورد قبول نزد آنها جهت عادی‌سازی روابط میان دو کشور و احیای روابط حسن همجواری میان سوریه و ترکیه ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سوریه و ترکیه به زودی قادر به احیای روابط دیپلماتیک میان خود هستند یا خیر، گفت، این یکی از اهداف فرایند نهایی مذاکره برای عادی‌سازی روابط سوریه و ترکیه است و باید بازگشت به روابط دیپلماتیک میان دمشق و آنکارا و از سرگیری فعالیت هیئت‌های دیپلماتیک در دو کشور از نتایج تلاش‌های مشترک در این راستا باشد.

این در حالی است که رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه و شورای دموکراتیک سوریه (مسد) از آمریکا خواسته‌اند تا مانع از نزدیکی روابط میان آنکارا و دمشق شود، چراکه این اتفاق در درجه نخست حضور آمریکا در سوریه را تهدید می‌کند.

آمریکا نیز همزمان با مخالفت علنی با عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه، اقدامات میدانی خود را برای مقابله با عناصر داعش تشدید کرده است تا با این اقدام توجیهی را برای افزایش دامنه حضورش در «الرقه» و «التنف» دست و پا کند و درواقع واشنگتن درصدد تقویت حضورش در سوریه و تضعیف پیامدهای احتمالی نزدیکی روابط دمشق و آنکارا بر این حضور است؛ به ویژه اینکه سوریه و ترکیه تاکتیک جدیدی را برای مقابله با گروه‌های کُرد مسلح برنامه ریزی کرده‌اند که در وهله نخست بر هدف قرار دادن منابع تامین مالی این گروه‌ها متمرکز است.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر