۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۰
بازدید:۳۰۲
صد آنلاین | مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: هویت شکارچی متخلف لاشه یک راس کَل وحشی در پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا شناسایی شد.
کد خبر : ۵۴۷۴۳

به گزارش صد آنلاین ، اسلام جاودان خرد اظهار کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست پارک ملی شامگاه (جمعه) با شنیدن صدای شلیک گلوله در منطقه حفاظت شده متوجه حضور ۲ متخلف شدند که یک قبضه اسلحه برنو و مقداری گوشت یک راس پازن شکار شده همراه دارند.

 

 

 

 


جادودان خرد ادامه داد: ۲ نفر دیگر به قصد کمک به شکارگران با مامورین درگیر شده تا متخلفان شکار متواری شوند اگرچه با تلاش و دنبال کردن ماموران محیط زیست،لاشه کل وحشی را رها کردند اما به دلیل کوهستانی بودن منطقه و تاریکی شب آنها متواری شدند.

وی گفت: هویت هر چهار نفر (شکارچیان غیرمجاز) شناسایی شد و با تشکیل پرونده اقدامات لازم از طریق مراجع قضایی در دست پیگیری است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست یادآور شد: جریمه حقوقی شکار یک راس کَل بدون احتساب جریمه کیفری آن ۲۵ میلیون تومان است.

فرهنگ ناصواب و غیرقانونی شکار، مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد را بشدت تهدید می کند که جا دارد همه شهروندان و دلسوزان برای حفظ محیط زیست استان نسبت به اصلاح این خرده فرهنگ اقدام کنند و هویت شکارچیان غیرمجاز را شناسایی و به مراجع قانونی معرفی کنند.

شکار بی رویه - اعم از قانونی و غیر قانونی - زنگ خطری برای طبیعت و محیط زیست است چرا که تعادل اکولوژیست محیط طبیعی را مختل کرده و گونه های خاص جانوری را نابود می کنند.

پیش تر معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: کهگیلویه و بویراحمد با ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم ، گونه های مختلفی از پرندگان را با خاستگاه جغرافیای متفاوت در خود جای داده است و ۱۳ گونه پرنده شکاری که روزگاری به وفور در استان مشاهده می شدند اکنون در حال انقراض هستند.

گونه های خاص پرندگان و حتی جانوری مثل شیر ایرانی و ببر مازندران که روزگاری خاص طبیعت این کشور بودند،انقراض آنها به دست انسان ها و شکارچیان به طور کامل از بین رفته اند و نسل شان در این خطه منقرض شده است.

کهگیلویه و بویراحمد با توجه به پستی و بلندی های فراوان و تنوع اقلیمی، هفت منطق حفاظت شده؛ "دنا" ، "دنای شرقی" ،"خاییز سرخ" ، "خامی" ، "دیل" ،"سولک" و "سیوک" در این استان زیبای طبیعی وجود دارد که این مناطق بیش از ۱۰ درصد مساحت استان را تشکیل داده است.

استان علاوه بر داشتن هفت منطقه حفاظت شده، همچنین ۶ منطقه شکار ممنوع شامل: "کوه حاتم تلرش" حد فاصل شهرستان بهمئی و لِنده و بهبهان در خوزستان، "پادنای سمیرم"، "ماغر" در شهرستان بهمئی، "لار" در شهرستان باشت، "خرم ناز" در بویراحمد و "کوه اشکر" در شهرستان چرام، دارد.

یک پارک ملی "دنا" با وسعت ۲۵ هزار و ۸۲۳ هکتار دارد اگرچه در این خطه پناهگاه حیات وحش یا زیستگاه‌های نمونه جانوران وحشی و اثر طبیعی ملی، پدیده‌ها یا مجموعه‌های گیاهی جانوری کم‌نظیر نیست.

اشتراک گذاری:
برچسب ها :
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها