آخرین اخبار
۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷
بازدید:۵۷۱
صد آنلاین | آب انبار وکیل بنایی تاریخی به جا مانده از دوران زندیه است که امروزه به عنوان موزه آب شیراز مورد استفاده قرار گرفته است.
کد خبر : ۵۲۶۳۴

به گزارش صد آنلاین ، در زمان کریم خان زند، آب انبار‌های متعددی در شیراز بنا شد از جمله آب انبار خانی، آب انبار حافظیه و آب انبار هفت تن که برای تامین آب آشامیدنی ساکنین شیراز بنا گردید.

 

 

 


آب انبار وکیل, آب انبار وکیل شیراز, بناهای مهم تاریخی شیراز 

یکی دیگر از آب انبار‌های قدیمی شیراز، آب انبار وکیل است. قدمت آب انبار وکیل شیراز به دوره زندیه می‌رسد.



بنای آب انبار زیبا و خاص همراه با بادگیر و تزئیناتی شبیه آجرکاری برج کریمخانی است.

ستون‌ها و دیوار‌های بلند آب انبار وکیل هوش از سر بیننده می‌برد.

این آب انبار بعد از لوله کشی شدن شهر‌ها کاربری اش را از دست داد، ولی به همت میزاث فرنگی تبدیل به خانه آثار هنری و موزه آب شد.

آب انبار وکیل, آب انبار وکیل شیراز, بناهای مهم تاریخی شیراز

دیدن عظمت این بنای ۲۰۰ ساله در کنار دیگر بنا‌های مهم تاریخی شیراز، خالی از لطف نیست.

این آب انبار در حال حاضر تبدیل به موزه آب استان فارس شده است و در آن سیستم‌های تهیه آب در طول تاریخ استان فارس از جمله آب انبار‌ها، حمام‌ها، قنات‌های قدیمی و سد‌های این استان به صورت ماکت به نمایش عمومی در آمده اند.

این بنای با شکوه از سال ۱۳۹۵ شمسی تبدیل به موزه و گالری آب شده است.



آب انبار وکیل، آب انبار وکیل شیراز، بنا‌های مهم تاریخی شیراز
عکس‌های آب انبار وکیل



آب انبار وکیل کجاست؟
بنای آب انبار در پشت ارگ کریمخانی و نزدیک به پست خانه قدیمی شیراز و در محل سابق نقارخانه واقع شده است. در قدیم مدرسه شاهپور نزدیک به این آب انبار قرار داشته که امروز دیگر اثری از آن باقی نمانده است.

آدرس آب انبار وکیل: فارس – شیراز – خیابان لطفعلی خان زند – خیابن طالقانی - ضلع غربی مسجد وکیل – جنب ورودی پارکینگ وکیل – آب انبار وکیل



مسیر‌های دسترسی به آب انبار وکیل
با خودروی شخصی باید به خیابان لطفعلی خان زند بروید و وارد خیابان طالقانی شوید و به مسیر ادامه دهید تا به پارکینگ وکیل برسید. ماشین را در پارکینگ بگذارید و پیاده به آب انبار وکیل که دقیقا کنار پارکینگ است بروید.


در ۳۰۰ متری آب انبار وکیل شیراز، ایستگاه مترو وجود دارد که برای رسیدن به آن باید سوار خط ۱ مترو شوید و در ایستگاه وکیل پیاده شود و به سمت خیابان طالقانی بروید و به سمت راست حرکت را ادامه دهید تا به آب انبار وکیل برسید.

نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس به آب انبار وکیل، ایستگاه میدان شهدا یا شهرداری است. خطوط ۱ و ۲ و ۷۸ اتوبوس شهری در این ایستگاه توقف دارند.

 

 

 

4461/ی

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها