۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۹
بازدید:۳۴۲
رئیس جمهور فرانسه به منظور نفوذ در منطقه آسیای مرکزی در سفر به ازبکستان تاکید کرده خواهان روابط راهبردی با این کشور است.
کد خبر : ۵۱۰۳۷

امانوئل مکرون، اولین رئیس جمهور فرانسه پس از فرانسوا میتران است که به ازبکستان سفر می‌کند. وی پنجشنبه در این سفر گفت: ما با شوکت میرضیایف، رئیس جمهور ازبکستان توافق کردیم که مشارکت راهبردی ایجاد کنیم.

 


به گزارش رویترز، مکرون در مورد اینکه مناسبات راهبردی شامل چه مواردی خواهد بود توضیحی نداد، اما در ازبکستان، مشارکت «راهبردی» عموما به معنای بالاترین سطح مناسبات با یک کشور دیگر است.

 

 

میرضیایف با شماری از مدیران شرکت‌های فرانسوی که مکرون را همراهی می‌کردند، دیدار و در زمینه‌های کشاورزی و «توسعه همکاری‌ها در اکتشاف و استخراج معادن اورانیوم» گفتگو کرد. ازبکستان پنجمین تولیدکننده اورانیوم در دنیاست.

 

 

رئیس جمهور فرانسه همچنین چهارشنبه به قزاقستان سفر کرد و در دیدار با قاسم ژومارت توکایف، همتای قزاقستانی خود در مورد وضعیت و چشم‌انداز توسعه مشارکت راهبردی دو کشور و همچنین تامین انرژی گفتگو کرد.

 

 

رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بودند که مکرون قصد دارد در مورد امنیت انرژی فرانسه با کشور‌های آسیای مرکزی گفتگو کند، زیرا کشور‌های این منطقه غنی از اورانیوم هستند.

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها