شرکت متا ادعا کرد، مشکل پیش آمده ناشی از ترجمه نامناسب عربی در برخی از محصولاتش بوده است.
برخی از کاربران این پلتفرم اجتماعی مدعی هستند که حساب کاربریشان به دلیل نشر مطالبی در حمایت از فلسطینیها در اینستاگرام، «shadow banned» شدهاند. محدودیت «shadow banned» زمانی اتفاق میافتد که با مداخله پلتفرم، پستها در فید مخاطبان ظاهر نشوند و دسترسی به محتوای مسدودشده برای دیگران میسر نباشد.
کاربران مدافع فلسطین باور دارند که استوریها و پستهای آنها بازدیدهای کمتری نسبت به دیگران داشتهاند و حسابهای آنها را نمیتوان به راحتی از طریق جستوجو پیدا کرد. این در حالی است که شرکت متا مدعی شد یک مشکل نرمافزاری بر استوریها تأثیر گذاشته است. اینستاگرام از اواخر سال ۲۰۲۲، ابزار شفافیتی را منتشر کرده که به کاربران اجازه میدهد، محدودیتهایی را که در حساب کاربری آنها اعمال شده و ممکن است، از توصیه پستهایشان به سایر کاربران جلوگیری کند، ببینند.
شرکت متا پیشتر نیز به سرکوب محتوای طرفدار فلسطین متهم شده بود. سازمان غیرانتفاعی دیدهبان حقوق بشر در ماه میسال ۲۰۲۱، اینستاگرام را به حذف ویدیوها، تصاویر و نظرات مربوط به بحران در این منطقه متهم کرد. این شرکت در پاسخ به این ادعا اعلام کرد که، چون پستها حاوی سخنان یا نمادهای تنفرآمیز بودهاند، حذف شدهاند.
در گزارش حقوق بشر که توسط مؤسسه «Business for Social Responsibility» یا «BSR» در سپتامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، آمده است: «به نظر میرسد، اقدامات متا تأثیر نامطلوب حقوق بشری بر حقوق آزادی بیان، آزادی اجتماعات، مشارکت سیاسی و عدم تبعیض علیه کاربران فلسطینی داشته و در نتیجه بر توانایی این کاربران برای اشتراک اطلاعات و بینش خود درباره تجربیاتشان تأثیر گذاشته است.»