آخرین اخبار
۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۶
بازدید:۱۳۲۸
صد آنلاین | رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان از مرمت تیمچه تاریخی بخشی با اختصاص ۳ میلیارد ریال خبر داد.
کد خبر : ۴۵۸۷۵
 

به‌ گزارش صد آنلاین ، احمد دانایی‌نیا صبح امروز در جمع خبرنگاران از اتمام عملیات قسمت‌های آسیب دیده تیمچه تاریخی بخشی کاشان خبر داد و اظهار داشت: عملیات مرمتی این اثر ارزشمند تاریخی با اعتباری بالغ بر سه میلیارد و 500 هزار ریال و از محل اعتبارات ملی انجام شد.

 

 

 


وی در بیان ویژگی تیمچه بخشی افزود: مجموعه تیمچه و سرای "بخشی" یکی از نمونه‌های برجسته بناهای تاریخی مجموعه بازار قدیمی کاشان است که متعلق به دوره قاجار بوده و به وسیله حاج حسین بخشی بنا شده است.

دانایی‌نیا ابراز داشت: این بنا در مجاورت تیمچه تاریخی و معروف "امین الدوله" بنا شده و مجموعه‌ای بسیار  مفصل بوده که در زمینی به مساحت دو هزار و 600 مترمربع ساخته و مشتمل بر یک سرای بزرگ و تیمچه با یک سقف مرتفع و زیبا که حجراتی در دو طبقه حول فضای مرکزی آن شکل گرفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان ابراز داشت: در تیمچه بخشی دارای یک هشتی مفصل که رابط دو بخش اصلی است و همچنین دارای تزیینات بسیار زیبا و نفیس یزدی‌بندی است که به‌صورت معقلی و با ترکیب آجر و کاشی با هنرمندی تمام طراحی شده است.

وی گفت: عملیات مرمتی این اثر تاریخی شامل برچیدن و تخلیه قیدبندی، کوناله‌بندی و صندوقه چینی، برچیدن پالانه خشتی فرسوده روی سقف قوسی یا تخت، برچیدن اندود کاه‌گل، اندود گچ یا گچ و خاک روی دیوار یا جرز به هر ضخامت، کندن لایه‌های فرسوده بام، صندوقه چینی خشتی با ملات گچ و خاک، شرفی یک ردیفه با آجر سنتی 20 در 20 با هر نوع ملات و شمشه‌گیری گچی است.

دانایی‌نیا با تاکید بر شاخص بودن این اثر تاریخی و مجاور بودن آن در تیمچه معروف امین الدوله، تصریح کرد: کاه‌گل بام به ضخامت سه تا چهار سانتی‌متر به صورت یک لایه روی بام‌های افقی همراه با شیب‌بندی، اندود کاه‌گل به ضخامت سه سانتی‌متر روی دیوارها و جرزها، سفید کاری با گچ روی سطوح منحنی، نقش‌دار، طاقچه‌ها و طاق نماها، شمشه گچی ساده و قوسی تا پنج سانتیمتر به صورت قاب یا زه گچی از دیگر موارد عملیات مرمتی این اثر تاریخی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان با بیان اینکه این اثر فاخر جزو آثار ثبت ملی است، تصریح کرد: این اثر تاریخی در مجموعه تاریخی بازار بزرگ کاشان در تاریخ هشت شهریور ماه 1355 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

 

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها
پربیننده‌ها پربحث‌ها