آخرین اخبار
۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
بازدید:۴۹۲
وزیرخارجه مجارستان گفت که کشورش با وجود تصمیم اخیر کی‌یف مبنی بر حذف یک بانک مجارستانی از فهرست اوکراینی حامیان روسیه، به مسدود کردن کمک‌های نظامی به اوکراین ادامه خواهد داد.
کد خبر : ۴۴۴۱۶

به گزارش صد آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه مجارستان گفته است تصمیم روز دوشنبه آژانس ملی پیشگیری از فساد اوکراین برای حذف OTP بانک از فهرست حامیان جنگ «گامی در جهت درست» بود، اما او به طور ضمنی گفت که مجارستان قبل از تغییر رویکرد خود در قبال اوکراین به تضمین‌های بیشتری نیاز دارد.

او گفت: وزارت خارجه مجارستان از آژانس مبارزه با فساد اوکراین دعوت کرده است تا «در اسرع وقت» به بوداپست بیاید تا در مورد لیست OTP گفتگو کند «تا بتوانیم توافقی را انجام دهیم که تضمین کند (دوباره) چنین تصمیمی در آینده اتخاذ نخواهد شد. اگر توافق اطمینان‌بخشی در آنجا حاصل شود، باید بررسی کنیم که چه اقداماتی از طرف ما باید انجام شود.»

 


پس از آغاز جنگ در فوریه ۲۰۲۲ ، اوکراین OTP را در ماه مه در واکنش به ادامه فعالیت این موسسه مالی در روسیه - و در نتیجه پرداخت مالیات به دولت مرکزی - به فهرست حامیان جنگ اضافه کرد. در پاسخ، مجارستان بسته کمک نظامی اتحادیه اروپا به کی‌یف به ارزش ۵۰۰ میلیون یورو (۵۲۶ میلیون دلار) را از ماه مه مسدود کرد و متعهد شد تا زمانی که OTP از لیست حذف نشود، وتوی خود را پس نخواهد گرفت.

آژانس مبارزه با فساد اوکراین هفته گذشته این بانک را به طور موقت از فهرست حذف کرد به این امید که بوداپست وتوی خود را از این بودجه لغو کند. اما مقامات مجارستانی اعلام کردند که حذف موقت کافی نیست و آژانس روز دوشنبه بانک را به طور کامل از فهرست حذف کرد.

دولت مجارستان به رهبری ویکتور اوربان، نخست وزیر ناسیونالیست، از زمان آغاز جنگ روسیه- اوکراین، بر سر تعدادی از مسائل با کی‌یف اختلاف دارد. اوربان که روابط خود را با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه حفظ کرده است، مخالفت خود را با تامین تسلیحات به اوکراین مطرح کرده و به مجارستان اجازه نداده است این کار را انجام دهد و به شدت مخالف اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو است، هرچند که در نهایت هرگز علیه آنها رای نداده است.

هفته گذشته، اوربان در مورد چشم انداز آغاز مذاکرات اتحادیه اروپا برای پیوستن اوکراین به این بلوک ابراز تردید کرد و گفت که آغاز روند الحاق با کشوری که در حال جنگ است غیرواقعی است. او همچنین به پارلمان مجارستان گفت که دولتش تا زمانی که حقوق زبانی اقلیت مجارستانی در غرب اوکراین احیا نشود، «در هیچ موضوع بین‌المللی از اوکراین حمایت نخواهد کرد».

سیجارتو گفت که مجارستان همچنین انتظار دارد که اوکراین شعبه روسیه OTP و چهار تن از مدیران مجارستانی آن را از فهرست نهادهای ارائه شده برای تحریم حذف کند.

 

 

21111ش

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها