آخرین اخبار
۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۱۲
بازدید:۲۷۸
کارشناس سیاست خارجی درباره رابطه ایران و آژانس انرژی اتمی توضیحاتی داد.
کد خبر : ۴۴۰۱۵

حسن بهشتی‌پور کارشناس سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدامات آژانس انرژی اتمی گفت: در سخنرانی محمد اسلامی در وین به خوبی سیاست‌های ایران توضیح داده شد و بر پنهان‌کاری رژیم صهیونیستی در مسائل هسته‌ای خود و ضرورت نظارت آژانس بر فعالیت‌های این رژیم تاکید شد. 

 

 

 


وی با اشاره به تحریم های اتحادیه اروپا ادامه داد: من بعید می‌دانم که گروسی تحت تاثیر اقدامات اتحادیه اروپا قرار بگیرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز تنها نهاد  نظارت کننده بر فعالیت‌های هسته‌ای کشور‌های دنیاست و اگرچه ایران از عملکرد این نهاد انتقاد دارد، اما نمی‌توان به اعتبار این انتقادات  آژانس را زیر سوال برد.

 بهشتی پور ادامه داد: قطعا آمریکا و اروپا در آژانس از طریق اعضای خود نفوذ دارند، اما خوشبختانه حق وتو ندارند و مانند سازمان ملل نیست که بتوانند با وتو در مجمع عمومی سیاست‌های خود را اعلام کنند و مانند اعضای مجمع عمومی آژانس که ۱۷۷ کشور هستند یک حق رای دارند.

 

 

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: یک واقعیتی هم که باید پذیرفت این است که کشور‌های اروپایی در آژانس نفوذ دارند و از طریق لابی‌گری‌های خود با سایر اعضا در حال تلاش اعمال سیاست‌های خود هستند و این ایران است که باید تلاش کند بهانه را از طرف مقابل بگیرد.

وی گفت: الان آژانس دو سوال از ایران دارد و ایران باید مانند روال قبل که با مذاکره پاسخ دو سوال قبلی را داد، این دو سوال را نیز پاسخ دهد.

کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: تنها نهاد نظارتی در تمام دنیا آژانس انرژی اتمی است و از نظر حقوقی نیز اعتبار دارد. این سوال‌ها اگرچه سیاسی است و حقوقی و فنی نیست و خیلی‌ها معتقدند که باید مساله را از طریق سیاسی حل کرد، اما بسیاری معتقدند برای ما معقول‌تر است که با آژانس به تفاهم برسیم.

 
 
 
21111ش
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها