آخرین اخبار
۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
بازدید:۲۴۳
نخست وزیر مجارستان خواستار احقاق حقوق مجارتبارها در اوکراین شده و کی یف را با قطع حمایت بین المللی تهدید کرد.
کد خبر : ۴۲۱۶۷

مجارستان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است که مواضع نزدیکی به کشورهای اروپای غربی ندارد، رای گیری در این دو نهاد نیازمند رای موافق تمامی اعضا است، کار را بسیار دشوار می کند.

 


به گزارش خبرگزاری رویترز، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در سخنرانی خود در پارلمان این کشور گفت: بوداپست تا زمانی که حقوق مجارستان زبان ها در اوکراین مورد توجه قرار نگیرد در هیچ مسئله ای در حوزه بین المللی از کی یف حمایت نخواهد کرد. 

 

 

اوربان در ادامه با اشاره به درخواست استکهلم برای عضویت در سازمان ناتو گفت: مجارستان هیچ عجله ای برای تایید عضویت سوئد در ناتو ندارد. 

 

 

براساس منشور ناتو، عضویت کشور جدید در این ائتلاف نظامی نیازمند تایید در پارلمان تک تک کشورهای عضو است. ترکیه و مجارستان تاکنون عضویت سوئد در ناتو را در پارلمان خود تصویب نکرده اند. 

 

 

مجارستان به شدت با اوکراین درباره اقلیت ۱۵۰ هزار نفری مجارتباران این کشور برای استفاده از زبان مادری خود دچار اختلاف است. دولت اوکراین در سال ۲۰۱۷ قانونی را به تصویب رساند که استفاده اقلیت ها در این کشور از زبان خود در مدارس را ممنوع کرد. 

 

 

اوربان با انتقاد تند از کی یف اعلام کرد: آن‌ها به دنبال این هستند که مدارس مجارستان را به مدارس اوکراینی تبدیل کنند و اگر چنین کاری میسر نبود اقدام به تعطیلی کامل این مدارس کنند. دولت من برای حقوق مجارتبارها در غرب اوکراین خواهد جنگید و تا زمانی که این حقوق از سوی اوکراین مورد پذیرش قرار نگیرد ما از هیچ موضوعی درباره این کشور در مجامع بین المللی حمایت نخواهیم کرد. 

 

 

از آن جا که تحریم های اتحادیه اروپا علیه روسیه نیازمند رای موافق تمامی اعضا است و هر ۶ ماه یکبار باید تمدید شود، مجارستان می تواند در این امر اختلال ایجاد کند. 

 

 

21111/a

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
تازه‌ها