آخرین اخبار
۲۵ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۵
بازدید:۳۱۸
وزیر اطلاع رسانی دولت صنعا اعلام کرد، هیئت صنعا نه به دلیل دعوت عربستان، بلکه با میانجیگری عمان به ریاض سفر کرد. این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا از دعوت عربستان از هیئت انصارالله برای مذاکره در ریاض استقبال و آن را «گامی مهم به سوی صلح» توصیف کرد.
کد خبر : ۳۹۹۶۹

ضیف‌الله الشامی، وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی در صنعا به سایت خبری المیادین گفت، سفر این هیئت به ریاض برای نشان دادن حسن نیت است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از این سفر به سعودی‌ها اطلاع داده شده بود که این دور از مذاکرات که در مسقط بود ممکن است آخرین دور باشد.

الشامی با بیان اینکه اطلاعات موجود درباره سفر محمد بن سلمان، ولیعهد  عربستان به مسقط نشان می‌دهد که او از عمان خواسته که نسبت به سفر هیئت صنعا به ریاض اقدام کند، افزود، عربستان تلاش دارد خود را به عنوان یک میانجی در جنگ یمن معرفی کند؛ اما هرگز موفق نخواهد شد، زیرا یکی از طرف‌های متجاوز است.

 

 


وی گفت، نمی‌توان در مذاکرات ریاض از مسائل انسانی صرف نظر کرد و ابتدا سراغ مسائل سیاسی رفت. موضوع توقف جنگ یمن در دست عربستان است.

روز پنج‌شنبه وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد، این کشور دعوتنامه‌ای برای هیئتی از صنعا فرستاده و از این هیئت خواسته طبق ابتکار عمل سعودی در سال ۲۰۲۱، گفت‌وگوها درباره دستیابی به آتش‌بس جامع در یمن و راه حل سیاسی برای درگیری در این کشور را تکمیل کند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد: «این گام مهم به سوی صلح، دامنه یک سری تبادلات بین عربستان سعودی و حوثی‌ها (انصارالله) را گسترش می‌دهد.»

وی افزود: مذاکرات در ریاض در پی سفر هفته گذشته مقامات ارشد آمریکایی به عربستان، عمان و امارات برای رایزنی با شرکای خود در منطقه و طرف‌های یمنی در خصوص مسیر عملی به سوی صلح انجام می‌شود.

پیش از این خبرنگار المیادین اعلام کرد، هیئت عمان به همراه هیئت صنعا فرودگاه بین‌المللی صنعا را به مقصد ریاض ترک کرد.

علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن تاکید کرد، این دو هیئت برای تکمیل جلسات قبلی با هیئت سعودی که بیش از یک بار در مسقط و قبل از آن دو دوره در صنعا برگزار شده بود، صنعا را با هواپیمای عمانی به مقصد عربستان سعودی ترک کردند.

القحوم با بیان اینکه «خوش بینی وجود دارد»، افزود: «موفقیت میانجیگری و تلاش‌های عمان برای دستیابی به صلح در یمن بعید نیست.»

همچنین محمد عبدالسلام، رئیس هیئت ملی مذاکره کننده یمن، تاکید کرد که صلح اولین گزینه‌ای است که روی آن کار می‌شود.

عبدالسلام روز جمعه در اظهاراتی مطبوعاتی گفت: امیدواریم مذاکرات با ریاض در زمینه پرونده‌های بشردوستانه شاهد پیشرفت باشد.

وی افزود: بحث‌های ما در ریاض در چارچوب بحث‌های قبلی است که با هیئت سعودی در مسقط و صنعا صورت گرفت.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها