۱۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶
بازدید:۳۹۹
صد آنلاین | وبگاه شبکه الجزیره انگلیسی با اشاره به آغاز ساخت راه‌آهن شملچه-بصره، نوشت این پروژه برای ۲ کشور ایران و عراق دارای اهمیت است.
کد خبر : ۳۷۸۷۸

وبگاه شبکه الجزیره انگلیسی با اشاره به آغاز ساخت راه‌آهن شملچه-بصره، نوشت این پروژه برای ۲ کشور ایران و عراق دارای اهمیت است.

به گزارش ایسنا، روز شنبه و با حضور «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، عملیات اجرایی ۳۲ کیلومتر راه آهن شلمچه تا بصره در نقطه صفر مرزی در خاک عراق آغاز شد.

 


«مهرداد بذرپاش» وزیر راه و شهرسازی ایران نیز درباره این پروژه خبر داد: سعی می‌کنیم ظرف مدت یک و نیم تا ۲ سال این پروژه را به سرانجام برسانیم.

الجزیره امروز (چهارشنبه) نوشت این پروژه برای ایران و عراق «سودمند است اما شاید اهمیت آن برای تهران در تحکیم موقعیت منطقه‌ای خود، بیشتر باشد».

شبکه قطری گزارش کرده دولت «سید ابراهیم رئیسی» به دنبال ایجاد چندین پروژه ریلی بزرگ در راستای «گسترش شبکه داخلی و تلاش برای یکپارچه‌سازی منطقه‌ای» است.

الجزیره همچنین نوشته راه‌آهن شلمچه-بصره ایران را به شهرهای مقدس نجف اشرف و کربلای معلی متصل می‌کند و می‌تواند زائران را به این ۲ شهر برساند.

نخست‌وزیر عراق  روز شنبه با بیان این‌که «ما به دنبال ایجاد یک زیربنای مناسب برای تسهیل ورود زائران به عراق در سال‌های آینده هستیم و این پروژه در همین راستا است، اظهار کرد: ما به دنبال این هستیم که شرایطی را فراهم کنیم که زوار بتوانند تحت هر شرایطی به عراق سفر کنند.

السودانی گفت: این پروژه باعث افزایش قدرت عراق برای ارتباط با کشورهای همسایه و استقبال از مسافران و زائران ایرانی و همچنین کشورهای آسیای میانه از طریق پروژه راه‌آهن و ریلی است.

 

 

نخست‌وزیر عراق با بیان این‌که «اجرای خط راه‌آهن شلمچه – بصره راه را برای اجرای پروژه‌های بعدی هموار می‌کند»، اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم از طریق این پروژه، پروژه اتصال به نجف اشرف و بعد اتصال به کربلای معلی را اجرا کنیم.

الجزیره همچنین نوشت این پروژه می‌تواند به ایران برای خنثی‌سازی تحریم‌های آمریکا کمک کند چراکه این کشور را قدر می‌سازد تا با قرار گرفتن در «مرکز خطوط حمل‌ونقل» منطقه، تجارت خود را گسترش دهد.

پیش از این، وبگاه قطری «العربی الجدید» هم نوشته بود «این پروژه منجر به تغییرات گسترده در منطقه و کاهش پیامدهای تحریم‌های آمریکا بر تهران می‌شود».

 

 

الجزیره در پایان، با اشاره به کریدور شمال-جنوب، نوشت: خطوط راه‌آهن نقطه مرکزی حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب است؛ پروژه‌ای بلندپروازانه که قصد دارد اتصال هند به آسیای مرکزی و روسیه را از طریق ایران برقرار کند.

اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها