آخرین اخبار
۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
مرکز مبادله ارز و طلا آغاز به کار کرد/ عرضه ۳۰۰ هزار ربع سکه در بازار مبادله ارز و طلا از هفته آینده
بازدید:۱۰۲۱
صد آنلاین | رئیس کل بانک مرکزی گفت: یکی از برنامه های ما راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود که بدلیل مشکلات نرم افزاری با تاخیر آغاز شد.
کد خبر : ۳۶۸۱

در مراسم آیین رو نمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران آقای محمد رضا فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی نکاتی را بیان کردند.

 

 فرزین گفت: یکی از برنامه های ما راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا بود، البته با تاخیر آغاز شد که دلیل آن نرم افزاری بود.

 

او در ادامه افزود: در سال های گذشته بخشی از ارز حواله ای در سامانه نیما عرضه می شد، بیشتر از ۶.۵ میلیون دلار ارز اختصاص به کالا داده ایم که نسبت به سال گدشته ۴۰ درصد ارز بیشتری به کالا اختصاصی داده ایم و نرخ آن نیز ۱۷ درصد افزایش داشته است. سامانه نیما کار خود را همچنان ادامه می دهد برای تسهیل کردن فرآیند تخصیص ارز ، اختصاص آن و برای این که نرخ مرجع در بازار داشته باشیم این سامانه ایجاد شد نرخ ارز به سبب انتظار تورمی در بازار آزاد افزایشی شده است 

 

فرزین می گوید: مرکز مبادله چند جزءدارد. قسمت اول تالار حواله است تصمیم گرفته شده برخی منابع ارزی سامانه نیما به این بخش منتقل شود به ویژه فولادی ها، پتروشیمی ها و مواد غدایی که فرآیند قیمتی هم به شکل کشف نرخ خواهد بود که سبب افزایش عرضه ارز خواهد شد.

 

او در ادامه افزود: بارها گفته شده از نظر ذخایر ارزی هیچ محدودیتی نداریم و با شرایط خوبی مواجه شدیم اما فرآیند تورم انتظاری بازار را به هم ریخته است.

فرزین افزود: پیش بینی ما این است که امروز در بازار حواله رشد قابل توجه ای داشته باشیم، اما تالار دوم برای بخش ارز خدماتی است. پیش از این ارز به صرافی داده می شد افراد به صرافی مراجعه و دریافت می کردند که با راه اندازی این سامانه تمام نیاز های خدماتی شناسایی و در این سامانه پس از تایید ها پوشش داده می شود با نرخی که در سامانه های خود کشف شده است. ارز های دانشجویی و.‌‌... از این موارد هستند. تلاش است ارز مسافر را پشت گیت به افراد دهیم.

 

او می گوید: تلاش این است که مرکز مبادله به مرکز ارز و طلای کشور تبدیل شود و تلاش این است که از ابزارهای جدید مانند سلف استفاده کنیم. بازار سلف ارز را راه اندازی خواهیم کرد یکی از ابزارهایی که انتظارات را دچار اختلال می کند نرخ فردایی است که متاسفانه ابزاری برای ایجاد التهاب شده است .

او گفت: تمام تلاش ما این است که بر منابع ارزی تسلط داشته باشیم تا به نیاز واقعی کشور پاسخ دهیم، امید است به ما کمک کند و نکته دیگر انتظارات را هم باید کنترل کرد.

 

فرزین در ادامه گفت: تصویر منفی موجب هراس می شود برآورد ما این است که سال آینده وضعیت‌ اقتصادی از لحاظ منابع ارزی مطلوب تر خواهد بود، اگر ارز با ثبات شود می توانیم سایر شاخص های اقتصاد کلان را هم به ثبات برسانیم. 

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، ساختمان جدید هم برای بازار به زودی معرفی خواهد شد، برنامه ریزی ما این است که سمت خدمات غیر حضوری رویم.

در ادامه نیز آقای هامونی مدیر بازار متشکل ارزی و مدیر اجرایی سامانه نکاتی را بیان کرد.

 

هامونی گفت: ۲۷ پس روز از ابلاغ پروژه اقدامات زیادی انجام شد در هفته آینده بحث مصکوکات سکه را خواهیم داشت و ۳۰۰ هزار ربع سکه از هفته آینده عرضه خواهد شد.

او در ادامه گفت: در تالار حواله مکانیزم بر اساس کشف قیمت است، در بازار حواله همان سازوکار نیما است که به زودی اصلاح خواهد شد. 

 

هامونی گفت: تست های مختلف از سامانه انجام شد در فرودگاه امام جلسات مختلفی برگزار شد، بخش ها و خودپردازهای در فرودگاه امام استقرار یافتن که از امروز ارز تحویل می دهند. دستگاه ها نماینده مقیم معرفی کردند و دستگاه ها همکاری خوبی داشته اند.

او گفت: سرفصل های مصارف ارزی خدماتی غیر بازرگانی تماما مشخص شده است.

 
اشتراک گذاری:
ارسال نظر
پربیننده‌ها پربحث‌ها